Potilaan yksilöllinen hoidon tarve : sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden kohtaaminen erään ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa
Olli, Maria; Sallasmaa, Sonja; Tuhkalainen, Elina (2014)
Olli, Maria
Sallasmaa, Sonja
Tuhkalainen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miten potilaan yksilöllistä hoidon tarvetta käsitellään erään ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa koskien sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta, sekä selvittää opiskelijoiden asenteita asiaa kohtaan opettajien näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin osana Ihmisen hyväksi -projektia, joka on sosiaali- ja terveysjärjestöjen sekä koulutuksen yhteistyöhanke. Opinnäytetyössä on hyödynnetty Seta ry:n materiaaleja. Seta ry on vuonna 1974 perustettu ihmisoikeus- ja sosiaalialan järjestö, joka korostaa jokaisen oike-utta määritellä itse itsensä, perheensä tai ihmissuhteensa.
Opinnäytetyön tavoitteena on saatujen tutkimustulosten perusteella auttaa kehittämään seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisältöä, jotta opiskelijat saisivat paremmat valmiudet vastata potilaan yksilölliseen hoidon tarpeeseen. Tavoitteena on myös herättää keskustelua aiheen tärkeydestä, ja siitä miten sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus otetaan esille opetuksessa ja miksi aihe tulee ottaa esille.
Opinnäytetyön tutkimusongelmiin vastattiin kirjallisuuden ja teemahaastatteluista saatujen aineistojen avulla. Teemahaastatteluihin osallistui kolme tämän erään ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksoa opettavaa opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysi -menetelmällä.
Tutkimustuloksista on tulkittavissa seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön olevan pääasiassa heteronormatiivista. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksolla käsitellään potilaan yksilöllistä hoidon tarvetta, mutta sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomiointi jää pintapuoliseksi. Opintojaksolla seksuaalisuutta käsitellään seksuaaliterveyden näkökulmasta. Opiskelijoiden asenteista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta kohtaan nousi tutkimuksessa ristiriitaisia huomioita.
Aihe on tärkeä, koska tulevaisuuden työelämässä sairaanhoitajan tulee omalla toiminnallaan edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihinkin kuuluvien potilaiden hyvinvointia. Aiheen monipuolinen käsitteleminen edistää yksilöllistä potilashoitoa ja yhdenvertaista kohtelua hoitotyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena on saatujen tutkimustulosten perusteella auttaa kehittämään seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisältöä, jotta opiskelijat saisivat paremmat valmiudet vastata potilaan yksilölliseen hoidon tarpeeseen. Tavoitteena on myös herättää keskustelua aiheen tärkeydestä, ja siitä miten sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus otetaan esille opetuksessa ja miksi aihe tulee ottaa esille.
Opinnäytetyön tutkimusongelmiin vastattiin kirjallisuuden ja teemahaastatteluista saatujen aineistojen avulla. Teemahaastatteluihin osallistui kolme tämän erään ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksoa opettavaa opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysi -menetelmällä.
Tutkimustuloksista on tulkittavissa seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön olevan pääasiassa heteronormatiivista. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojaksolla käsitellään potilaan yksilöllistä hoidon tarvetta, mutta sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomiointi jää pintapuoliseksi. Opintojaksolla seksuaalisuutta käsitellään seksuaaliterveyden näkökulmasta. Opiskelijoiden asenteista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta kohtaan nousi tutkimuksessa ristiriitaisia huomioita.
Aihe on tärkeä, koska tulevaisuuden työelämässä sairaanhoitajan tulee omalla toiminnallaan edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihinkin kuuluvien potilaiden hyvinvointia. Aiheen monipuolinen käsitteleminen edistää yksilöllistä potilashoitoa ja yhdenvertaista kohtelua hoitotyössä.