Laadulla tuloksiin - Metsä-Karvinen Oy:n laadunhallinta
Karvinen, Emilia (2014)
Karvinen, Emilia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127311
Tiivistelmä
Metsäalan rakennemuutokset ovat asettaneet puunkorjuuyritykset uusien haasteiden eteen. Kilpailukyvyn ja taloudellisen kannattavuuden parantamiseksi puunkorjuuyritysten on varmistuttava toimintansa laadusta vastatakseen asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin ja odotuksiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli koneelliseen puunkorjuuseen erikoistunut Metsä-Karvinen Oy. Yrityksen toimialaa on aina ohjannut laatu, joten tarve selvittää yrityksen asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön työhyvinvointia toimi opinnäytetyön lähtökohtana. Tavoitteena oli opinnäytetyön avulla kehittää yrityksen liiketoimintaa laadun varmistamiseksi.
Opinnäytetyössä kartoitettiin yrityksen liiketoiminnan nykyistä tilaa haastattelututkimuksen avulla. Yrityksen asiakkaille, henkilöstölle ja johdon edustajille suunnatulla teemahaastattelulla selvitettiin toiminnan kannalta tärkeimpiä kehittämistarpeita laadun näkökulmasta. Yrityksen sisäiseen käyttöön laadittiin toimintakäsikirja, joka sisältää yrityksen laatu- ja ympäristöpolitiikan sekä toimintaprosessien kuvaukset.
Haastattelututkimus osoitti, että yrityksen toiminnan laatu nähtiin korkeana ja henkilöstön työtyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Tutkimus kuitenkin vahvisti puunkorjuun toimintaympäristön olevan kehitysvaiheessa ja tuovan mukanaan uusia laatuvaatimuksia. Kokonaisuuden hallinnan ja työnjohdon merkitys nähtiin korostuvan tulevaisuudessa. Tutkimus toi selkeästi esille yrityksen toiminnan osalta keskeiset kehittämistarpeet, joita olivat toimintaprosessien selkeyttäminen, asiakassuhteisiin panostaminen ja laadun tarkkailu. Yrityksen käyttöön otettavalle toimintakäsikirjalle ilmeni siis selkeä tarve.
Opinnäytetyössä kartoitettiin yrityksen liiketoiminnan nykyistä tilaa haastattelututkimuksen avulla. Yrityksen asiakkaille, henkilöstölle ja johdon edustajille suunnatulla teemahaastattelulla selvitettiin toiminnan kannalta tärkeimpiä kehittämistarpeita laadun näkökulmasta. Yrityksen sisäiseen käyttöön laadittiin toimintakäsikirja, joka sisältää yrityksen laatu- ja ympäristöpolitiikan sekä toimintaprosessien kuvaukset.
Haastattelututkimus osoitti, että yrityksen toiminnan laatu nähtiin korkeana ja henkilöstön työtyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Tutkimus kuitenkin vahvisti puunkorjuun toimintaympäristön olevan kehitysvaiheessa ja tuovan mukanaan uusia laatuvaatimuksia. Kokonaisuuden hallinnan ja työnjohdon merkitys nähtiin korostuvan tulevaisuudessa. Tutkimus toi selkeästi esille yrityksen toiminnan osalta keskeiset kehittämistarpeet, joita olivat toimintaprosessien selkeyttäminen, asiakassuhteisiin panostaminen ja laadun tarkkailu. Yrityksen käyttöön otettavalle toimintakäsikirjalle ilmeni siis selkeä tarve.