Inköpsprocessen och dess utveckling under 2000-talet i livsmedelsbranschen : Arla Ingman Oy Ab ( Arla Foods)
Töyrylä, Richard (2014)
Töyrylä, Richard
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127252
Tiivistelmä
Yrityksen ostot määrittelevät pitkälti yrityksen liikevaihdon. Maailma kehittyy ja sitä myöten myös ostoprosessit kehittyvät yrityksissä. Yritys voi parantaa kannattavuuttaan tehostamalla ostoprosessejaan. Tämän opinnäytteen tarkoituksena on tutustua koko ostoprosessiin elintarvikealalla, painopisteenä ovat kehitys 2000-luvulla ja sen seuraukset. Keskeisiä kysymyksiä ovat miten ostoprosessit ovat kehittyneet ja mitä hyötyjä kehitys on tuonut. Opinnäyte on rajattu sillä lailla, että ensin kerron lyhyesti oston historiasta ja sen jälkeen keskeisessä roolissa ovat ostoprosessi ja sen kehitys 2000-luvulla elintarvikealalla. Opinnäyte on tehty kvalitatiivisena menetelmänä ja teoriaosuuden tueksi olen haastatellut Arla Ingman Oy Ab:n ostopäällikköä.
Opinnäytteen materiaali koostuu kirjoista, internet lähteistä, keskusteluista sekä syvähaastattelusta. Ostoprosessi on kehittynyt monella tavalla. Tekniikan kehitys on kiistämättä suurin tekijä, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan, kuten parempaan koordinointiin sekä tarvesuunnitteluun. Kuluttajien kasvavat vaatimukset on myös tärkeä tekijä, joka tuo oman haasteensa ostolle. Kasvava markkinoiden kilpailutilanne ajaa myös yritykset tekemään kaikkensa. Riskien hallinta ostossa on nykyään saanut todella merkittävän roolin. Ostoprosessien kiistatta suurimmat tuomat hyödyt ovat kustannustehokkuus ja sitä myöten säästöt
Opinnäytteen materiaali koostuu kirjoista, internet lähteistä, keskusteluista sekä syvähaastattelusta. Ostoprosessi on kehittynyt monella tavalla. Tekniikan kehitys on kiistämättä suurin tekijä, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan, kuten parempaan koordinointiin sekä tarvesuunnitteluun. Kuluttajien kasvavat vaatimukset on myös tärkeä tekijä, joka tuo oman haasteensa ostolle. Kasvava markkinoiden kilpailutilanne ajaa myös yritykset tekemään kaikkensa. Riskien hallinta ostossa on nykyään saanut todella merkittävän roolin. Ostoprosessien kiistatta suurimmat tuomat hyödyt ovat kustannustehokkuus ja sitä myöten säästöt