Koulun ja kodin välinen kasvatuskumppanuus : Vanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta ja kasvatusohjaajan työstä
Sylander, Emmi (2014)
Sylander, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin vanhempien näkemys koulun ja kodin välisen kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Työssä tutkittiin miten vanhemmat kokivat yhteistyön toimivan ja missä asioissa vanhemmat toivoivat koululta kehitystä. Työssä tuotiin esiin myös kasvatusohjaajan työn merkitys vanhemmille. Tietoperustassa tarkasteltiin kasvatuskumppanuutta sekä oppilashuoltoa. Työn tulokset kerättiin kyselylomakkeiden avulla.
Opinnäytetyön kyselytutkimusosuus toteutettiin Kangasalan kunnan, Suoraman ala-asteella. Suoraman alakoulu on Kangasalan kunnassa toimiva suurin perusopetusta 1–6-luokille tarjoava koulu. Kysely suunnattiin alakoululaisten vanhemmille. Yhteistyötä tehtiin myös koulun kasvatusohjaajan kanssa, koska kyselyn avulla haluttiin saada tietoa myös hänen työnsä merkityksestä vanhempien näkökulmasta. Kyselyjä teetettiin kahdenlaisia. Ensimmäinen kysely suunnattiin kasvatusohjaajan ryhmiin tällä hetkillä osallistuville vanhemmille, joita oli luokka-asteilla 1–2 sekä 5–6. Loput lomakkeet kohdistettiin 3–4-luokkalaisten vanhemmille, joille ei tällä hetkellä ollut tarjolla ryhmätoimintaa. Kyselyjen alku oli molemmissa kyselyissä sama, ainoastaan kasvatusohjaajan työtä koskevat kysymykset olivat erilaiset riippuen siitä, osallistuiko vanhempi kyselyjen toteuttamisen aikaan ryhmätoimintaan vai ei.
Kyselyjen tuloksista selvisi että kasvatuskumppanuus toteutuu pääosin hyvin. Vanhemmat kokivat, että he saavat äänensä kuuluviin ja kouluun on helppo olla yhteydessä. Vanhemmat toivoivat silti koululta enemmän aktiivisuutta yhteydenpidossa, jottei vastuu jää vain vanhemmille. Kasvatusohjaajan työ koettiin tärkeäksi niiden vanhempien joukossa, joille työ oli tuttua, mutta edelleenkään monet vanhemmat eivät tunteneet työnkuvaa lainkaan. Kasvatusohjaajan työ onkin saatettava kaikkien tietoon, jotta vanhempia ei aseteta eriarvoiseen asemaan.
Kasvatuskumppanuuden toteuttaminen on haastavaa muuttuvine perhesuhteineen. Jotta kasvatuskumppanuus voisi toteutua jatkossakin, tulee koulun kehittää kodin ja koulun yhteistyömuotoja niin, että vanhempien osallisuus tulee huomioitua.
Opinnäytetyön kyselytutkimusosuus toteutettiin Kangasalan kunnan, Suoraman ala-asteella. Suoraman alakoulu on Kangasalan kunnassa toimiva suurin perusopetusta 1–6-luokille tarjoava koulu. Kysely suunnattiin alakoululaisten vanhemmille. Yhteistyötä tehtiin myös koulun kasvatusohjaajan kanssa, koska kyselyn avulla haluttiin saada tietoa myös hänen työnsä merkityksestä vanhempien näkökulmasta. Kyselyjä teetettiin kahdenlaisia. Ensimmäinen kysely suunnattiin kasvatusohjaajan ryhmiin tällä hetkillä osallistuville vanhemmille, joita oli luokka-asteilla 1–2 sekä 5–6. Loput lomakkeet kohdistettiin 3–4-luokkalaisten vanhemmille, joille ei tällä hetkellä ollut tarjolla ryhmätoimintaa. Kyselyjen alku oli molemmissa kyselyissä sama, ainoastaan kasvatusohjaajan työtä koskevat kysymykset olivat erilaiset riippuen siitä, osallistuiko vanhempi kyselyjen toteuttamisen aikaan ryhmätoimintaan vai ei.
Kyselyjen tuloksista selvisi että kasvatuskumppanuus toteutuu pääosin hyvin. Vanhemmat kokivat, että he saavat äänensä kuuluviin ja kouluun on helppo olla yhteydessä. Vanhemmat toivoivat silti koululta enemmän aktiivisuutta yhteydenpidossa, jottei vastuu jää vain vanhemmille. Kasvatusohjaajan työ koettiin tärkeäksi niiden vanhempien joukossa, joille työ oli tuttua, mutta edelleenkään monet vanhemmat eivät tunteneet työnkuvaa lainkaan. Kasvatusohjaajan työ onkin saatettava kaikkien tietoon, jotta vanhempia ei aseteta eriarvoiseen asemaan.
Kasvatuskumppanuuden toteuttaminen on haastavaa muuttuvine perhesuhteineen. Jotta kasvatuskumppanuus voisi toteutua jatkossakin, tulee koulun kehittää kodin ja koulun yhteistyömuotoja niin, että vanhempien osallisuus tulee huomioitua.