Pesäpallopelin jatkokehitys
Partonen, Mikko (2014)
Partonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127175
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aihe on pesäpallopelin jatkokehitys, eli tarkennettuna sisäkentän tekoälyn toteuttaminen ja ulkokentän muokkaaminen ihmiselle pelattavaksi. Pelissä pystyi jo valmiiksi pelaamaan sisäkenttää ulkokentän tekoälyä vastaan. Työn tavoite oli tehdä myös ulkokenttä ihmiselle pelattavaksi ja tehdä tekoäly sisäkenttää pyörittämään.
Työn alussa selvitettiin olemassa olevia tekoälymenetelmiä erilaisissa peleissä. Näitä käytettiin pesäpallopelin tekoälyä suunniteltaessa ja toteuttaessa. Työssä päädyttiin toteuttamaan tekoäly äärellisenä tilakoneena, samoin kuin jo ennestään oleva ulkokentän tekoäly oli toteutettu. Ulkokentän muokkaaminen ihmiselle pelattavaksi sisälsi sisäkentän tekoälyn lisäksi ulkokenttäpelaajien hiirellä käskyttämisen ja kameran liikkeet.
Työn tuloksena pesäpallopelissä ihminen voi pelata myös ulkokenttää sisäkentän lisäksi. Ulkokenttäpelaajia voi käskyttää seuraamaan palloa tai valitsemaan kelle kopattu pallo heitetään. Koppaajat palaavat lähtöpisteilleen itsestään. Sisäkentän tekoäly sai tehtyä useita juoksuja suoritetuissa testipeleissä ihmistä vastaan. Kun tekoälyt laitettiin ottelemaan toisiaan vastaan, ulkokenttä sai selvästi enemmän paloja aikaiseksi kuin sisäkenttä juoksuja. Ihmisen on ainakin aluksi vaikeampaa hallita ulkokenttää, joten ihminen saa vähemmän paloja ulkokentän tekoälyyn verrattuna. Tavoiteltu haasteellisuus saavutettiin.
Jatkossa pesäpallopeliin voi kehittää pelimuodon, jossa ihminen ohjaa vaihdellen sisä- ja ulkokenttää, ja tehdä kunnolliset grafiikat. Pelin tekoälyjä voi myös parannella monimutkaisempia tekoälymenetelmiä käyttäen.
Työn alussa selvitettiin olemassa olevia tekoälymenetelmiä erilaisissa peleissä. Näitä käytettiin pesäpallopelin tekoälyä suunniteltaessa ja toteuttaessa. Työssä päädyttiin toteuttamaan tekoäly äärellisenä tilakoneena, samoin kuin jo ennestään oleva ulkokentän tekoäly oli toteutettu. Ulkokentän muokkaaminen ihmiselle pelattavaksi sisälsi sisäkentän tekoälyn lisäksi ulkokenttäpelaajien hiirellä käskyttämisen ja kameran liikkeet.
Työn tuloksena pesäpallopelissä ihminen voi pelata myös ulkokenttää sisäkentän lisäksi. Ulkokenttäpelaajia voi käskyttää seuraamaan palloa tai valitsemaan kelle kopattu pallo heitetään. Koppaajat palaavat lähtöpisteilleen itsestään. Sisäkentän tekoäly sai tehtyä useita juoksuja suoritetuissa testipeleissä ihmistä vastaan. Kun tekoälyt laitettiin ottelemaan toisiaan vastaan, ulkokenttä sai selvästi enemmän paloja aikaiseksi kuin sisäkenttä juoksuja. Ihmisen on ainakin aluksi vaikeampaa hallita ulkokenttää, joten ihminen saa vähemmän paloja ulkokentän tekoälyyn verrattuna. Tavoiteltu haasteellisuus saavutettiin.
Jatkossa pesäpallopeliin voi kehittää pelimuodon, jossa ihminen ohjaa vaihdellen sisä- ja ulkokenttää, ja tehdä kunnolliset grafiikat. Pelin tekoälyjä voi myös parannella monimutkaisempia tekoälymenetelmiä käyttäen.