Ahdinjärjestelmän muutostyöt ottomoottorissa
Sillanpää, Antti (2014)
Sillanpää, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117160
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsiteltiin ahdinjärjestelmän muutoksia ottomoottorissa. Työn tarkoituksena oli muuttaa Toyotan 3.0l 2JZ-GTE kaksoisahdettu moottori yhdelle pakokaasuahtimelle. Työ aloitettiin suorittamalla laskennat uudelle pakokaasuahtimelle. Laskennoissa pyrittiin siihen, että uudella ahtimella saataisiin tehonlisäystä alkuperäiseen nähden. Samalla suoritettiin mitoitukset uusille polttoainekomponenteille. Mitoitusten jälkeen suoritettiin käytännön osuus, jossa asennettiin uusi ahdin sekä muut komponentit. Lopuksi suoritettiin tehonmittaus, josta nähtiin vaihdetuista komponenteista saatu hyöty. Työssä paneuduttiin ahtamisen teoriaan virityskäytön näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä asetti itselleen tavoitteen, että oppisi tulkitsemaan moottorinohjausta ja saisi tietoutta nelitahtimoottorin virittämisestä.
Mitoituksista saatujen tulosten perusteella valittiin autoon sopiva ahdin. Ahtimen ja muiden komponenttien vaihdon jälkeen suoritettiin tehonmittaus. Tehonmittauksesta tulokseksi saatiin 386,6 kW eli 525 hevosvoimaa. Kyseisen moottorin alkuperäinen teholukema on 276 hevosvoimaa.
Tehonmittauksesta voidaan päätellä tehojen nousseen lähes kaksinkertaiseksi alkuperäisestä. Tehonlisäystä saatiin 47,5% alkuperäiseen nähden. Työtä voidaankin pitää onnistuneena tehonmittauksen näkökulmasta. Kustannusarvio ylittyi, mutta ainoastaan sellaisten komponenttien osalta, joita ei voitu suunnitellessa ottaa huomioon.
Työ oli kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen. Työssä käsiteltiin pakokaasuahtimen teoriaa, mutta päästiin myös tekemään käytännön osuus. Kehitystyö jatkuu projektin jälkeenkin, tavoitteena väännön lisääminen matalille kierroksille.
Mitoituksista saatujen tulosten perusteella valittiin autoon sopiva ahdin. Ahtimen ja muiden komponenttien vaihdon jälkeen suoritettiin tehonmittaus. Tehonmittauksesta tulokseksi saatiin 386,6 kW eli 525 hevosvoimaa. Kyseisen moottorin alkuperäinen teholukema on 276 hevosvoimaa.
Tehonmittauksesta voidaan päätellä tehojen nousseen lähes kaksinkertaiseksi alkuperäisestä. Tehonlisäystä saatiin 47,5% alkuperäiseen nähden. Työtä voidaankin pitää onnistuneena tehonmittauksen näkökulmasta. Kustannusarvio ylittyi, mutta ainoastaan sellaisten komponenttien osalta, joita ei voitu suunnitellessa ottaa huomioon.
Työ oli kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen. Työssä käsiteltiin pakokaasuahtimen teoriaa, mutta päästiin myös tekemään käytännön osuus. Kehitystyö jatkuu projektin jälkeenkin, tavoitteena väännön lisääminen matalille kierroksille.