Raiteenmittausjärjestelmän käyttö vaihdemittauksessa
Aronen, Anton (2014)
Lataukset:
Aronen, Anton
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117125
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitetään Amberg Rail -raiteenmittausjärjestelmän käyttöä vaihdemittauksessa. VR Track Oy:n hankkimalla raiteenmittausjärjestelmällä pystytään yhdellä mittauksella saamaan radasta sijainti- ja asentotietoja, joiden mittaaminen perinteisin menetelmin olisi huomattavasti tehottomampaa.
Insinöörityössä esitellään Suomen rataverkolla vallitsevat Liikenneviraston ohjeistukset ja määräykset, jotka ohjaavat radan suunnittelua, rakentamista, kunnossapitoa sekä mittauksia. Lisäksi vaihteita koskevat määräykset ja ohjeistukset käsitellään merkittäviltä osin. Yhdessä ohjeistukset ja määräykset määrittelevät vaihteet sekä miten niitä tulee mitata.
Raiteenmittausjärjestelmän käyttöä vaihdemittauksissa testattiin niin uusilla kuin vanhoillakin jo liikenteen käytössä olevilla rataosuuksilla. Mittaustulokset käsiteltiin ja analysoitiin Amberg Rail -ohjelmistolla, jonka käyttöä kehitettiin tässä insinöörityössä. Saadut tulokset ovat lupaavia, ja raiteenmittausjärjestelmää voidaan pitää toimivana ratkaisuna niin vaihdemittauksissa kuin muissakin ratamittauksissa.
Vaihteet ovat junaliikenteen turvallisuuden ja matkustusmukavuuden kannalta tärkeitä kohteita, joiden suunnittelu, rakentaminen ja kunnossapito vaativat tarkat geodeettiset mittaukset. Raiteenmittausjärjestelmällä pystytään suorittamaan vaativia ratateknisiä mittauksia, kunhan pidetään huoli siitä, että mittaustyö noudattaa laatuajattelua.
Insinöörityössä esitellään Suomen rataverkolla vallitsevat Liikenneviraston ohjeistukset ja määräykset, jotka ohjaavat radan suunnittelua, rakentamista, kunnossapitoa sekä mittauksia. Lisäksi vaihteita koskevat määräykset ja ohjeistukset käsitellään merkittäviltä osin. Yhdessä ohjeistukset ja määräykset määrittelevät vaihteet sekä miten niitä tulee mitata.
Raiteenmittausjärjestelmän käyttöä vaihdemittauksissa testattiin niin uusilla kuin vanhoillakin jo liikenteen käytössä olevilla rataosuuksilla. Mittaustulokset käsiteltiin ja analysoitiin Amberg Rail -ohjelmistolla, jonka käyttöä kehitettiin tässä insinöörityössä. Saadut tulokset ovat lupaavia, ja raiteenmittausjärjestelmää voidaan pitää toimivana ratkaisuna niin vaihdemittauksissa kuin muissakin ratamittauksissa.
Vaihteet ovat junaliikenteen turvallisuuden ja matkustusmukavuuden kannalta tärkeitä kohteita, joiden suunnittelu, rakentaminen ja kunnossapito vaativat tarkat geodeettiset mittaukset. Raiteenmittausjärjestelmällä pystytään suorittamaan vaativia ratateknisiä mittauksia, kunhan pidetään huoli siitä, että mittaustyö noudattaa laatuajattelua.