Ruokailutilan kalustesuunnittelu : Case: Peltola Oy
Hannu, Saija (2014)
Hannu, Saija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117109
Tiivistelmä
Työn aiheena oli suunnitella ruokailutilan kalusteita kalustealan yritykselle Peltola Oy:lle. Työn tavoitteena oli toteuttaa ruokailutilan konseptimuotoiluna kalusteperhe, joka miellyttää ja vastaa kuluttajien tarpeita sekä yrityksen antamaa toimeksiantoa. Kohderyhmänä käytettiin toimeksiantajan toivomuksesta verkkokauppa Ava Roomin asiakkaita. Kuva-analyysin perusteella tehtiin johtopäätöksiä kohderyhmästä. Paikallisten kuluttajien mieltymyksiä ja tarpeita selvitettiin kyselyn avulla. Huonekaluliikkeiden asiantuntijahaastattelulla selvitettiin ruokailutilan kalusteiden tyypillisimmät asiakkaat sekä millaisia kalusteita heidän suurin asiakasryhmänsä yleensä ostaa. Projektin lopuksi kuluttajilta ja huonekalumyymälöiltä pyydettiin mielipidettä suunnittelemastani tuoteperheestä, jossa on yhdistetty laminaattia ja massiivikoivua/MDF-levyä. Kuluttajat saivat valita mieleisensä laminaatin näytepaloista, joista osa valitaan mahdollisesti lopullisiin tuotteisiin. Saadut tutkimustulokset vaikuttivat kalusteperheen muotoiluprosessiin ja tuotteiden ominaisuuksiin.
Kuva-analyysin tarkastelu osoitti, että Ava Roomin asiakkaat ovat pääasiassa kiireisiä lapsiperheitä. Ava Roomin tuotteet ovat tyyliltään pelkistettyjä, nykyaikaisia ja kulmikkaita kalusteita, joihin on yhdistetty pyöreää muotoa. Paikallisille kuluttajille tehdyn kyselyn antama tulos osoitti, että suurinta osaa vastaajista miellytti valkoiset, massiivikoivuiset, nykyaikaiset sekä selkeälinjaiset ja ajattomat kalusteet. Vastaajilla oli tarvetta ruokailuryhmistä ja senkeistä. Kalusteissa heille oli tärkeää, että kaluste on laadukas, kestävä ja ergonominen sekä esteettinen. Huonekaluliikkeiden asiantuntijahaastattelun tuloksena huomattiin, että tyypillinen asiakas on 40 vuotias henkilö, joka ostaa noin tuhannen euron hintaisia ja väriltään valkoisia massiivikoivu kalusteita. Tutkimustuloksista saatujen tietojen avulla suunniteltiin ruokailutilan kalusteperhekonsepti. Paikallisten kuluttajien ja huonekalumyyjien palautekyselyssä tuoteperhe sai positiivista palautetta.
Kuva-analyysin tarkastelu osoitti, että Ava Roomin asiakkaat ovat pääasiassa kiireisiä lapsiperheitä. Ava Roomin tuotteet ovat tyyliltään pelkistettyjä, nykyaikaisia ja kulmikkaita kalusteita, joihin on yhdistetty pyöreää muotoa. Paikallisille kuluttajille tehdyn kyselyn antama tulos osoitti, että suurinta osaa vastaajista miellytti valkoiset, massiivikoivuiset, nykyaikaiset sekä selkeälinjaiset ja ajattomat kalusteet. Vastaajilla oli tarvetta ruokailuryhmistä ja senkeistä. Kalusteissa heille oli tärkeää, että kaluste on laadukas, kestävä ja ergonominen sekä esteettinen. Huonekaluliikkeiden asiantuntijahaastattelun tuloksena huomattiin, että tyypillinen asiakas on 40 vuotias henkilö, joka ostaa noin tuhannen euron hintaisia ja väriltään valkoisia massiivikoivu kalusteita. Tutkimustuloksista saatujen tietojen avulla suunniteltiin ruokailutilan kalusteperhekonsepti. Paikallisten kuluttajien ja huonekalumyyjien palautekyselyssä tuoteperhe sai positiivista palautetta.