Ajattelijan ääni korvessa : Poliittiset ajatuspajat, viestintä ja julkisuus
Vainikainen, Elina (2014)
Vainikainen, Elina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää suomalaisten poliittisten ajatuspajojen mediaviestintää. Ajatuspajojen ongelmana on koko niiden lähes kymmenvuotisen olemassaolon ajan ollut valtamedian vähäinen kiinnostus, ja tässä työssä pyritään löytämään keinoja viestin parempaan läpimenoon. Työn tekijä työskentelee tiedottajana Vasemmistofoorumi ry:ssä, joka on myös työn tilaaja.
Ajatuspajojen viestintäkäytäntöjä ja mediavastaanottoa ei ole tutkittu Suomessa käytännössä lainkaan, joten työlle on selkeä tilaus. Vaikka työ on tilattu yhdelle ajatuspajalle, on se pyritty kirjoittamaan mahdollisimman objektiivisesti ja niin, että työn tulokset olisivat hyödynnettävissä läpi kotimaisen ajatuspajakentän.
Sekä suomalainen yhteiskunta että media ovat murroksessa. Perinteiset yhteisöt ovat rapautuneet, ja etenkin verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet joukkoviestintää toisaalta avoimemmaksi, toisaalta lyhytjännitteisemmäksi. Medioituneessa maailmassa ihmisten käsitykset organisaatioista muotoutuvat julkisuuden kautta, joten myös ajatuspajojen on otettava valtamedian toimintatavat huomioon.
Työssä tarkastellaan ajatuspajaviestintää haastatteluaineiston ja media-analyysin avulla. Tekijä on haastatellut sähköpostitse kotimaisten poliittisten ajatuspajojen toiminnanjohtajia sekä Vasemmistofoorumin entisiä tiedottajia ja kartoittanut pajojen näkyvyyttä mediassa. Esimerkkeinä tarkastelussa on käytetty Vasemmistofoorumin kahden ajankohtaisraportin sekä Suomen Perustan Kunnat kuntoon -raportin saamaa mediahuomiota.
Työn tulokset on tiivistetty neljään kehittämisideaan: strategiseen imagotyöhön, ajankohtaisuuteen, henkilöbrändäykseen ja aatteellisuuteen. Strategisessa imagotyössä ajatuspajan olemuksen kirkastaminen lähtee pajan itseymmärryksestä. Ajankohtaisuuteen nojaaminen perustuu ajatukseen leimahtavista julkisuuksista, jotka nousevat ja hiipuvat. Näitä ajatuspajojen olisi kyettävä aistimaan ja tarttumaan niihin viestinnässään. Henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan sitä, että paitsi ajatuspajat, myös niiden toimijat kaipaavat julkista profilointia. Tätä voi lähestyä myös houkuttelemalla pajaan töihin tai julkaisujen kirjoittajiksi jo ennalta nimekkäitä toimijoita. Aatteellisuus on tärkeä osa ajatuspajan imagoa, ja pajojen on myös mahdollista olla viestinnässään emopuolueita radikaalimpia.
Ajatuspajojen tavoiteltava julkinen profiili on työn perusteella edellämainittuihin neljään avainkohtaan nojaava epämuodollinen asiantuntijuus: ulostulot perustuvat tutkittuun tietoon ja perusteltuihin näkemyksiin, mutta välttävät akateemisen kuivakkuuden.
Ajatuspajojen viestintäkäytäntöjä ja mediavastaanottoa ei ole tutkittu Suomessa käytännössä lainkaan, joten työlle on selkeä tilaus. Vaikka työ on tilattu yhdelle ajatuspajalle, on se pyritty kirjoittamaan mahdollisimman objektiivisesti ja niin, että työn tulokset olisivat hyödynnettävissä läpi kotimaisen ajatuspajakentän.
Sekä suomalainen yhteiskunta että media ovat murroksessa. Perinteiset yhteisöt ovat rapautuneet, ja etenkin verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet joukkoviestintää toisaalta avoimemmaksi, toisaalta lyhytjännitteisemmäksi. Medioituneessa maailmassa ihmisten käsitykset organisaatioista muotoutuvat julkisuuden kautta, joten myös ajatuspajojen on otettava valtamedian toimintatavat huomioon.
Työssä tarkastellaan ajatuspajaviestintää haastatteluaineiston ja media-analyysin avulla. Tekijä on haastatellut sähköpostitse kotimaisten poliittisten ajatuspajojen toiminnanjohtajia sekä Vasemmistofoorumin entisiä tiedottajia ja kartoittanut pajojen näkyvyyttä mediassa. Esimerkkeinä tarkastelussa on käytetty Vasemmistofoorumin kahden ajankohtaisraportin sekä Suomen Perustan Kunnat kuntoon -raportin saamaa mediahuomiota.
Työn tulokset on tiivistetty neljään kehittämisideaan: strategiseen imagotyöhön, ajankohtaisuuteen, henkilöbrändäykseen ja aatteellisuuteen. Strategisessa imagotyössä ajatuspajan olemuksen kirkastaminen lähtee pajan itseymmärryksestä. Ajankohtaisuuteen nojaaminen perustuu ajatukseen leimahtavista julkisuuksista, jotka nousevat ja hiipuvat. Näitä ajatuspajojen olisi kyettävä aistimaan ja tarttumaan niihin viestinnässään. Henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan sitä, että paitsi ajatuspajat, myös niiden toimijat kaipaavat julkista profilointia. Tätä voi lähestyä myös houkuttelemalla pajaan töihin tai julkaisujen kirjoittajiksi jo ennalta nimekkäitä toimijoita. Aatteellisuus on tärkeä osa ajatuspajan imagoa, ja pajojen on myös mahdollista olla viestinnässään emopuolueita radikaalimpia.
Ajatuspajojen tavoiteltava julkinen profiili on työn perusteella edellämainittuihin neljään avainkohtaan nojaava epämuodollinen asiantuntijuus: ulostulot perustuvat tutkittuun tietoon ja perusteltuihin näkemyksiin, mutta välttävät akateemisen kuivakkuuden.