NUORTEN NAISTEN MIELTYMYKSET JA SOSIAALISEN MEDIAN VAIKUTUS OSTOKÄYTTÄYTYMISEEN : Case: Yellow Clothes
Luukkanen, Emma (2014)
Luukkanen, Emma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, kuinka noin 25–30-vuotiaat Jyväskylän naispuoliset kuluttajat saataisiin kiinnostumaan vähittäiskauppa Yellow Clothesista ja sen valikoimasta. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään ja tarkastelemaan nuorten kuluttajien suhtautumista brändeihin ja trendeihin sekä kokemuksia mainonnasta sosiaalisessa mediassa ja uuden teknologian tuomista markkinointikeinoista.
Opinnäytetyön teoria koostuu kohderyhmän tavoittamisesta, brändeistä ja trendeistä valikoimassa sekä nykyajan markkinointimahdollisuuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska opinnäytetyössä haluttiin ymmärtää nuoria kuluttajia ja heidän mieltymyksiään ja ostotottumuksiaan mahdollisimman laaja-alaisesti. Teemahaastattelun teemoiksi valikoituivat teoriatiedon perusteella vaatteet ja asusteet, brändit ja trendit, markkinointi, sosiaalinen media, blogit sekä verkkokauppa. Tutkimuksessa haastateltiin joulukuussa 2013 yhteensä kuutta Jyväskylässä asuvaa naista. Haastattelutulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat pitävät Yellow Clothesia aikuisten naisten vaatekauppana. Yellow Clothesin viestinnän pitäisi siis olla näkyvämpää ja nuorekkaampaa, jotta nuoret kuluttajat voisivat kiinnostua yrityksestä. Markkinoinnissa pitäisi keskittyä internetmainontaan erityisesti sosiaalisessa mediassa, sillä vastaajat seurasivat markkinointia pääasiassa internetin kautta ja kokivat mainostajat tervetulleiksi sosiaaliseen mediaan. Yrityksen valikoiman rakentamisessa kannattaisi panostaa laadukkaisiin ja pitkäikäisiin vaatteisiin ja asusteisiin, koska vastaajat olivat valmiita maksamaan laadusta. Brändi ja sen tuoma lisäarvo eivät saisi maksaa tuotteessa kuitenkaan liikaa.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa Jyväskylän seudun potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja ostokäyttäytymisestä. Tulevaisuudessa yritys voi käyttää tutkimuksen tuloksia pohjana nuorille kuluttajille suunnatun markkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoria koostuu kohderyhmän tavoittamisesta, brändeistä ja trendeistä valikoimassa sekä nykyajan markkinointimahdollisuuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska opinnäytetyössä haluttiin ymmärtää nuoria kuluttajia ja heidän mieltymyksiään ja ostotottumuksiaan mahdollisimman laaja-alaisesti. Teemahaastattelun teemoiksi valikoituivat teoriatiedon perusteella vaatteet ja asusteet, brändit ja trendit, markkinointi, sosiaalinen media, blogit sekä verkkokauppa. Tutkimuksessa haastateltiin joulukuussa 2013 yhteensä kuutta Jyväskylässä asuvaa naista. Haastattelutulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat pitävät Yellow Clothesia aikuisten naisten vaatekauppana. Yellow Clothesin viestinnän pitäisi siis olla näkyvämpää ja nuorekkaampaa, jotta nuoret kuluttajat voisivat kiinnostua yrityksestä. Markkinoinnissa pitäisi keskittyä internetmainontaan erityisesti sosiaalisessa mediassa, sillä vastaajat seurasivat markkinointia pääasiassa internetin kautta ja kokivat mainostajat tervetulleiksi sosiaaliseen mediaan. Yrityksen valikoiman rakentamisessa kannattaisi panostaa laadukkaisiin ja pitkäikäisiin vaatteisiin ja asusteisiin, koska vastaajat olivat valmiita maksamaan laadusta. Brändi ja sen tuoma lisäarvo eivät saisi maksaa tuotteessa kuitenkaan liikaa.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa Jyväskylän seudun potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja ostokäyttäytymisestä. Tulevaisuudessa yritys voi käyttää tutkimuksen tuloksia pohjana nuorille kuluttajille suunnatun markkinoinnin suunnittelussa.