Markkinointi sosiaalisessa mediassa : kehittämissuunnitelma Kauppakeskus Skanssin markkinoinnille
Saari, Essi (2014)
Saari, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117074
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut hallitsevaksi markkinointikanavaksi yrityksille sen tehokkuuden ja monipuolisuuden ansiosta. Sosiaalinen media on käsitteenä vielä melko tuore, ja sen käyttö ja hyötyjen saavuttaminen vaatii yritykseltä perehtymistä ja uudenlaista markkinointistrategiaa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda Kauppakeskus Skanssille toimiva kehittämissuunnitelma markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö oli tarpeellinen, sillä toimeksiantajalla on halu laajentaa markkinointiaan Facebookin lisäksi muihinkin sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan tällä hetkellä käytössä olevat markkinointivälineet ja niiden pohjalta pyrkiä löytämään yritykselle uusia tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyössä esiteltiin tunnetuimpia sosiaalisen median muotoja ja niiden hyötyjä yritykselle. Tarkoituksena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön yrityksen markkinoinnin kehittämisessä, näkyvyyden parantamisessa ja asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön teoriapohja luotiin käyttämällä viime vuosina julkaistuja nettiartikkeleita ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma Kauppakeskus Skanssille markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa. Kehittämissuunnitelma syntyi teorian pohjalta, ja siinä apuna käytettiin havainnointia muiden kauppakeskusten markkinoinnista ja yksinkertaista kyselylomaketta Kauppakeskus Skanssin Facebook–tykkääjille. Kehittämissuunnitelmassa päädyttiin valitsemaan toimeksiantajalle kolme uutta sosiaalisen median kanavaa; blogi, Twitter ja Instagram.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda Kauppakeskus Skanssille toimiva kehittämissuunnitelma markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö oli tarpeellinen, sillä toimeksiantajalla on halu laajentaa markkinointiaan Facebookin lisäksi muihinkin sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan tällä hetkellä käytössä olevat markkinointivälineet ja niiden pohjalta pyrkiä löytämään yritykselle uusia tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyössä esiteltiin tunnetuimpia sosiaalisen median muotoja ja niiden hyötyjä yritykselle. Tarkoituksena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön yrityksen markkinoinnin kehittämisessä, näkyvyyden parantamisessa ja asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön teoriapohja luotiin käyttämällä viime vuosina julkaistuja nettiartikkeleita ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma Kauppakeskus Skanssille markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa. Kehittämissuunnitelma syntyi teorian pohjalta, ja siinä apuna käytettiin havainnointia muiden kauppakeskusten markkinoinnista ja yksinkertaista kyselylomaketta Kauppakeskus Skanssin Facebook–tykkääjille. Kehittämissuunnitelmassa päädyttiin valitsemaan toimeksiantajalle kolme uutta sosiaalisen median kanavaa; blogi, Twitter ja Instagram.