Museoammattilaisten ajatuksia asiakaslähtöisistä toimintatavoista : Linnanniemen alueen museoiden ja Merikeskus Vellamon henkilökunnan suhtautuminen asiakkaiden osallistumiseen
Pirkkalainen, Anna (2014)
Pirkkalainen, Anna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107019
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kahden eri museokohteen työntekijöiden ajatuksia ja mielipiteitä asiakkaiden osallistumisesta. Tutkimus liittyi Museoviraston koordinoimaan Museot hyvinvoinnin edistäjinä -hankkeeseen, jossa kotimaiselle museoalalle kehitettiin asiakkaita paremmin huomioivia johtamis- ja toimintamalleja.
Käsitys julkisista hyvinvointipalveluista on muuttunut Suomessa. Asiakkaat nähdään nykyisin aktiivisina toimijoina, jotka osallistuvat yhä enemmän heille tarkoitetun toiminnan suunnitteluun. Asiakaslähtöisyys edellyttää molemmilta osapuolilta sitoutumista ja erilaista asennetta uudenlaisiin toimintatapoihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena: sen aineisto kerättiin henkilökunnalle lähetetyn sähköisen kyselyn sekä hankkeessa toteutettujen työpajojen havainnointi- ja muun vertailumateriaalin avulla. Tuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyö on luettavissa myös hankkeen Vaikuttava museo -sivustolta.
Museoammattilaiset suhtautuvat positiivisesti asiakaslähtöiseen toimintaan ja toivovat käytännön työvälineitä yhdessä tekemiselle. Museotyöhön perinteisesti liitetyn asiantuntijuuden ja tiedon välittämisen rinnalle on noussut myös yhteistyö. 2010-luvun museoammattilaiset ovat mahdollistajia, jotka ottavat työssään huomioon asiakkaiden tarpeet ja toiveet.
Käsitys julkisista hyvinvointipalveluista on muuttunut Suomessa. Asiakkaat nähdään nykyisin aktiivisina toimijoina, jotka osallistuvat yhä enemmän heille tarkoitetun toiminnan suunnitteluun. Asiakaslähtöisyys edellyttää molemmilta osapuolilta sitoutumista ja erilaista asennetta uudenlaisiin toimintatapoihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena: sen aineisto kerättiin henkilökunnalle lähetetyn sähköisen kyselyn sekä hankkeessa toteutettujen työpajojen havainnointi- ja muun vertailumateriaalin avulla. Tuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyö on luettavissa myös hankkeen Vaikuttava museo -sivustolta.
Museoammattilaiset suhtautuvat positiivisesti asiakaslähtöiseen toimintaan ja toivovat käytännön työvälineitä yhdessä tekemiselle. Museotyöhön perinteisesti liitetyn asiantuntijuuden ja tiedon välittämisen rinnalle on noussut myös yhteistyö. 2010-luvun museoammattilaiset ovat mahdollistajia, jotka ottavat työssään huomioon asiakkaiden tarpeet ja toiveet.