Mainosvideot verkkomarkkinoinnin keinona : Online-mainosvideoiden suunnittelu ja toteutus GoGo Liikuntakeskukselle
Rauhavirta, Matias (2014)
Rauhavirta, Matias
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405097008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405097008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritys GoGo Liikuntakeskuksen verkkomarkkinointia huumorin ja mielikuvamarkkinoinnin keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kolmen noin minuutin mittaisen online-mainosvideon suunnittelu ja toteutus GoGo Liikuntakeskukselle. Mainosvideoissa esiteltiin toimeksiantajayrityksen monipuolisia liikunta- ja hyvinvointipalveluita yrityksen potentiaalisille uusille asiakkaille.
Online-mainosvideoiden toteutukseen osallistui kolme eri tahoa: Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalouden koulutusohjelmasta valmistuva opinnäytetyön laatija, mainosvideoiden teknisestä toteutuksesta vastuussa ollut Tampereen ammattikorkeakoulun Taide- ja viestintä -linjan opiskelijoista koostunut kuvaustiimi sekä toimeksiantajayritys GoGo Liikuntakeskus. Opinnäytetyön laatija toimi päävastuullisena mainosvideoiden sisällön suunnittelijana ja käsikirjoittajana sekä online-mainosvideoiden kuvausten tuotantopäällikkönä. Kaiken kaikkiaan mainosvideoiden tuotantoon osallistui noin 40 henkilöä erilaisissa online-mainosvideoiden tuotantoa avustavissa tehtävissä.
Työssä perehdyttiin toimeksiantajayrityksen markkinointikanaviin sekä toimialan kilpailutilanteeseen Pirkanmaan alueella. Lisäksi työssä käytiin läpi koko online-mainosvideoiden tuotantoprosessi aina mainosten käsikirjoituksien suunnittelusta toimeksiantajan palautteeseen valmiista mainosvideoista. Työn haasteina olivat markkinoinnin tehokeinoiksi valittujen huumorin ja mielikuvamarkkinoinnin teorian soveltaminen käytäntöön sekä mainosvideoiden tuotannon projektihallintatehtävät.
Online-mainosvideoiden toteutus loi omalta osaltaan pohjaa Tampereen ammattikorkeakoulun eri koulutusohjelmia yhdistäville projekteille. Mainosvideoiden tuotanto eteni laaditussa aikataulussa selkeän vastuualuejaon, projektikoordinoinnin ja joustavan yhteistyön ansiosta. Mielikuvamarkkinoinnin sekä huumorin tehokeinot näkyivät valmiissa liikuntakeskuksen palveluita esittelevissä online-mainosvideoissa työn laatijan ja toimeksiantajayrityksen alkuperäisen idean mukaisesti.
Valmiit online-mainosvideot toimivat konkreettisina työnäytteinä sekä työn laatijalle että mainosten teknisestä toteutuksesta vastuussa olleelle kuvaustiimille. Valmiit mainosvideot luovutettiin GoGo Liikuntakeskukselle yrityksen sosiaalisen median julkaisukanavien sekä kotisivujen markkinointimateriaaleiksi.
Online-mainosvideoiden toteutukseen osallistui kolme eri tahoa: Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalouden koulutusohjelmasta valmistuva opinnäytetyön laatija, mainosvideoiden teknisestä toteutuksesta vastuussa ollut Tampereen ammattikorkeakoulun Taide- ja viestintä -linjan opiskelijoista koostunut kuvaustiimi sekä toimeksiantajayritys GoGo Liikuntakeskus. Opinnäytetyön laatija toimi päävastuullisena mainosvideoiden sisällön suunnittelijana ja käsikirjoittajana sekä online-mainosvideoiden kuvausten tuotantopäällikkönä. Kaiken kaikkiaan mainosvideoiden tuotantoon osallistui noin 40 henkilöä erilaisissa online-mainosvideoiden tuotantoa avustavissa tehtävissä.
Työssä perehdyttiin toimeksiantajayrityksen markkinointikanaviin sekä toimialan kilpailutilanteeseen Pirkanmaan alueella. Lisäksi työssä käytiin läpi koko online-mainosvideoiden tuotantoprosessi aina mainosten käsikirjoituksien suunnittelusta toimeksiantajan palautteeseen valmiista mainosvideoista. Työn haasteina olivat markkinoinnin tehokeinoiksi valittujen huumorin ja mielikuvamarkkinoinnin teorian soveltaminen käytäntöön sekä mainosvideoiden tuotannon projektihallintatehtävät.
Online-mainosvideoiden toteutus loi omalta osaltaan pohjaa Tampereen ammattikorkeakoulun eri koulutusohjelmia yhdistäville projekteille. Mainosvideoiden tuotanto eteni laaditussa aikataulussa selkeän vastuualuejaon, projektikoordinoinnin ja joustavan yhteistyön ansiosta. Mielikuvamarkkinoinnin sekä huumorin tehokeinot näkyivät valmiissa liikuntakeskuksen palveluita esittelevissä online-mainosvideoissa työn laatijan ja toimeksiantajayrityksen alkuperäisen idean mukaisesti.
Valmiit online-mainosvideot toimivat konkreettisina työnäytteinä sekä työn laatijalle että mainosten teknisestä toteutuksesta vastuussa olleelle kuvaustiimille. Valmiit mainosvideot luovutettiin GoGo Liikuntakeskukselle yrityksen sosiaalisen median julkaisukanavien sekä kotisivujen markkinointimateriaaleiksi.