Laadunhallintajärjestelmän suunnittelu ja rakentaminen sähköurakointiyritykselle
Pesonen, Lasse (2014)
Pesonen, Lasse
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096914
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa laadunhallintajärjestelmä Avot Sähkö Oy:lle. Opinnäytetyö sai alkunsa yrityksen tarpeesta kehittää toimintaansa sekä parantaa kilpailukykyään. Laadunhallintajärjestelmä dokumentoitiin toiminnanohjauskäsikirjaksi, josta tehtiin kaksi eri versiota. Toinen versioista tehtiin asiakkaille esitettäväksi ja toinen yrityksen sisäiseen käyttöön. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin SETI Oy:n myöntämän sähköurakoitsijasertifikaatin vaatimusten mukaisesti.
Työn tietoperustassa käsitellään laatua, laatujohtamista, laatujärjestelmää ja laatua sähköasennusliiketoiminnan näkökulmasta. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan tämän projektintyövaiheita, toimintatapoja ja laadunhallintajärjestelmän sisältöä.
Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin yrityksen tietokannan hakemistoon. Se koostuu yrityksen toiminnanohjauskäsikirjasta, asiakirjapohjista, henkilörekisteristä, toiminnan seurantamittareista ja viiteaineistosta. Laadunhallintajärjestelmän tuloksena yritykselle muodostui yhtenäiset ja dokumentoidut toimintatavat ja -ohjeet, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja yrityksen toimintojen kehittämiseen.
Työn tietoperustassa käsitellään laatua, laatujohtamista, laatujärjestelmää ja laatua sähköasennusliiketoiminnan näkökulmasta. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan tämän projektintyövaiheita, toimintatapoja ja laadunhallintajärjestelmän sisältöä.
Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin yrityksen tietokannan hakemistoon. Se koostuu yrityksen toiminnanohjauskäsikirjasta, asiakirjapohjista, henkilörekisteristä, toiminnan seurantamittareista ja viiteaineistosta. Laadunhallintajärjestelmän tuloksena yritykselle muodostui yhtenäiset ja dokumentoidut toimintatavat ja -ohjeet, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja yrityksen toimintojen kehittämiseen.