Lapsen kielellisen kehityksen tukeminen liikunnallisin menetelmin
Lommi, Mirella; Huhtala, Johanna (2014)
Lommi, Mirella
Huhtala, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096902
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli vaikuttaa positiivisesti lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen liikunnallisia menetelmiä käyttäen. Halusimme kokeilla käytännössä, miten liikuntaa voidaan hyödyntää lapsen kielellistä kehitystä tukevana menetelmänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa alle kouluikäisten lasten kielellisen kehityksen tukemisesta liikunnallisten menetelmien avulla. Teimme toiminnan pohjalta harjoitevihkon, johon keräsimme käyttämiämme harjoitteita.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin päiväkodissa. Toimintaan osallistui kahdeksan 4-vuotiasta lasta. Kyseessä oli suljettu ryhmä, johon lapset valikoitiin yhdessä ryhmän lasten-tarhanopettajan kanssa sillä perusteella, ketkä toiminnasta hyötyisivät eniten. Toimintakertoja oli yhteensä seitsemän, ja ne kestivät noin 45-60 minuuttia. Tuokio alkoi aina energianpurkuleikillä ja alkupiirillä, joita seurasivat taitoja kehittävät leikit ja lopuksi rauhallisempi loppuleikki sekä loppupiiri. Jokaisella kerralla oli oma teemansa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa lapsen kielellisestä kehityksestä ja siihen liittyvistä erityisvaikeuksista sekä lapsen motorisesta kehityksestä. Teoreettinen viitekehys muodostuu myös liikuntakasvatuksen määritelmästä sekä kielen ja liikkeen yhteyden merkityksen osoittamisesta aiempien tutkimusten avulla. Toimintamme, omien havaintojemme ja aikaisempien tutkimusten perusteella voimme todeta, että kielellisen kehityksen tukeminen liikunnallisin menetelmin on täysin mahdollista ja perusteltua.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin päiväkodissa. Toimintaan osallistui kahdeksan 4-vuotiasta lasta. Kyseessä oli suljettu ryhmä, johon lapset valikoitiin yhdessä ryhmän lasten-tarhanopettajan kanssa sillä perusteella, ketkä toiminnasta hyötyisivät eniten. Toimintakertoja oli yhteensä seitsemän, ja ne kestivät noin 45-60 minuuttia. Tuokio alkoi aina energianpurkuleikillä ja alkupiirillä, joita seurasivat taitoja kehittävät leikit ja lopuksi rauhallisempi loppuleikki sekä loppupiiri. Jokaisella kerralla oli oma teemansa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa lapsen kielellisestä kehityksestä ja siihen liittyvistä erityisvaikeuksista sekä lapsen motorisesta kehityksestä. Teoreettinen viitekehys muodostuu myös liikuntakasvatuksen määritelmästä sekä kielen ja liikkeen yhteyden merkityksen osoittamisesta aiempien tutkimusten avulla. Toimintamme, omien havaintojemme ja aikaisempien tutkimusten perusteella voimme todeta, että kielellisen kehityksen tukeminen liikunnallisin menetelmin on täysin mahdollista ja perusteltua.