"Yhdeksän kuukautta eskarilaisen silmin" : toiminnallisen tuokion mallin luominen ja testaus
Korteniemi, Maiju; Leppänen, Aino (2014)
Korteniemi, Maiju
Leppänen, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096872
Tiivistelmä
Kätilöopintojen loppuvaiheeseen kuuluvan seksuaaliterveyden edistämisen kehittämistyömme tavoitteena oli luoda ja testata esikouluikäisten terveyskasvatukseen soveltuvaa mallia oppimistuokiosta, jossa havainnollistetaan ihmisen kehitystä ja kasvua kohdussa hedelmöittyneestä munasolusta vastasyntyneeksi. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa ideoita seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen alle kouluikäisille lapsille. Projektin yhteydessä tuotettujen havaintomateriaalien toivotaan antavan työkaluja kyseisen aiheen käsittelyyn esiopetuksessa.
Tietämyksemme perusteella seksuaalikasvatusta ei suunnitelmallisesti toteuteta päiväkodeissa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Stakes 2005) tai Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2010) ei kummassakaan ole mainintaa seksuaalikasvatuksesta tai seksuaaliterveydestä suunnitelman sisältöalueena. Terveys on kuitenkin nostettu yhdeksi orientaatioksi Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. WHO:n dokumentissa Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa (2010) ohjataan kertomaan 4-6-vuotiaiden ryhmässä mm. lisääntymiseen liittyvistä myyteistä, raskaudesta, syntymästä ja vauvoista sekä perusasiat lisääntymisestä.
Toteutimme oppimistuokion Helsingin Vuorilinnan päiväkodin esikouluryhmän tiloissa kaksi kertaa aamupäivän aikana kahteen ryhmään jaetulle esikouluryhmälle. Havaintomateriaalina käytimme itse valmistamaamme naisen hahmoa, raskausvatsoja, kohtuja, vauvoja, istukoita ja napanuoria, joita lapset saivat kiinnittää paikoilleen. Tietotuokiossa kävimme läpi neljä eri vaihetta raskaudesta alkaen ”vauvansiemenen” kiinnittymisestä kohtuun ja päättyen täysiaikaiseen vauvaan, joka on valmis syntymään. Raskauden kestoa havainnollistimme viisarilla varustetulla vuodenaikakiekolla. Myös syntymä käsiteltiin lyhyesti.
Seuraavana syksynä peruskoulun aloittavat esikoululaiset olivat erittäin kiinnostuneita vauvan kehityksestä kohdussa. He jaksoivat hienosti keskittyä aiheeseen ja sitoutuivat tietotuokioon esittäen varsin oivaltavia ja havainnollisia kysymyksiä ja kommentteja aiheeseen liittyen. Esikouluopettajilta saamamme palautteen mukaan tuokio onnistui erinomaisesti ollen konkreettinen, ikätasoinen ja osallistava. Mielestämme testaamamme oppimistuokion malli osoittautui toimivaksi ideaksi ja ansaitsee tulla jatkojalostetuksi.
Tietämyksemme perusteella seksuaalikasvatusta ei suunnitelmallisesti toteuteta päiväkodeissa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Stakes 2005) tai Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2010) ei kummassakaan ole mainintaa seksuaalikasvatuksesta tai seksuaaliterveydestä suunnitelman sisältöalueena. Terveys on kuitenkin nostettu yhdeksi orientaatioksi Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. WHO:n dokumentissa Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa (2010) ohjataan kertomaan 4-6-vuotiaiden ryhmässä mm. lisääntymiseen liittyvistä myyteistä, raskaudesta, syntymästä ja vauvoista sekä perusasiat lisääntymisestä.
Toteutimme oppimistuokion Helsingin Vuorilinnan päiväkodin esikouluryhmän tiloissa kaksi kertaa aamupäivän aikana kahteen ryhmään jaetulle esikouluryhmälle. Havaintomateriaalina käytimme itse valmistamaamme naisen hahmoa, raskausvatsoja, kohtuja, vauvoja, istukoita ja napanuoria, joita lapset saivat kiinnittää paikoilleen. Tietotuokiossa kävimme läpi neljä eri vaihetta raskaudesta alkaen ”vauvansiemenen” kiinnittymisestä kohtuun ja päättyen täysiaikaiseen vauvaan, joka on valmis syntymään. Raskauden kestoa havainnollistimme viisarilla varustetulla vuodenaikakiekolla. Myös syntymä käsiteltiin lyhyesti.
Seuraavana syksynä peruskoulun aloittavat esikoululaiset olivat erittäin kiinnostuneita vauvan kehityksestä kohdussa. He jaksoivat hienosti keskittyä aiheeseen ja sitoutuivat tietotuokioon esittäen varsin oivaltavia ja havainnollisia kysymyksiä ja kommentteja aiheeseen liittyen. Esikouluopettajilta saamamme palautteen mukaan tuokio onnistui erinomaisesti ollen konkreettinen, ikätasoinen ja osallistava. Mielestämme testaamamme oppimistuokion malli osoittautui toimivaksi ideaksi ja ansaitsee tulla jatkojalostetuksi.