Seurasaaren Jusupoffin tallin palautussuunnitelma museon näyttelytilaksi
Tiilikka, Liisa (2014)
Tiilikka, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto oli suunnitella Jusupoffin tallin tilojen palautus näyttelytiloiksi, jotta se voitaisiin avata uudelleen yleisölle. Talli kuului alkujaan Ruhtinatar Zenaida Jusu-poffin uusgoottisen huvilan pihapiiriin Kaivopuistossa. Talli rakennettiin v. 1842. Tallissa oli yksi asuinhuone, vaunuvaja, hevostalli ja heinävintti. Talli lahjoitettiin Seurasaareen vuonna 1916 ja se oli avoinna yleisölle lähes 50 vuotta, kunnes sisustus purettiin rakennuksen korjaustöiden yhteydessä. Siitä lähtien se on ollut yleisöltä suljettu. Tällä hetkellä uusi aluesuunnitelma on tekeillä museon alueella, jolla myös talli sijaitsee.
Tavoitteena tässä palautussuunnitelmassa oli valita interiöörien materiaalit ja muut elementit siten, että ne esittävät tallin aikaa Kaivopuistossa. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös museon perustajan alkuperäinen visio alueesta, joka esittelisi herraskaista elämää Helsingin Kaivopuistossa 1800-luvun jälkipuoliskolla. Tavoitteena oli tehdä tallirakennukselle hyvin perusteltu ja toimiva näyttelyn palautussuunnitelma, jotta ovet voitaisiin taas avata, yleisö huomaisi tämän ainutlaatuisen rakennuksen ja voisi tutustua menneeseen elämään Kaivopuistossa.
Tallin tilojen kunto kartoitettiin, jäljellä olevat pintamateriaalit ja tallin historia tutkittiin. Huoneen purkamista ei kuitenkaan ole dokumentoitu, kun se purettiin 1960-luvulla. Ajurin huoneen interiööristä on olemassa ainoastaan kaksi mustavalkovalokuvaa vuodelta 1955. Tallista on kuitenkin olemassa muutamia arvokkaita asiakirjoja eri arkistoista. Vähien dokumenttien ja fragmenttien tueksi oli rakennuksen uusgoottinen tyylisuunta otettava huomioon. Rakennuksesta löytyneet fragmentit ja pintamateriaalit olivat maalikerroksia, fragmentteja savilaastirappauksesta ja fragmentteja kahdesta eri tapetista eteisestä. Poikkileikkausnäytteet tehtiin alueilta, joilla oli useita maalikerroksia, jotta saatiin vihjeitä huoneessa olleista väreistä.
Tutkimuksista saatujen tietojen perusteella tehtiin konservointi- ja restaurointiehdotukset, sekä ehdotukset maalityypeistä ja väreistä, esineiden sekä savilaastirappauksen ja uunityypin palautuksista. Näyttelytilojen palautussuunnitelmia tehtiin kolme vaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan esillepanossa.
Tavoitteena tässä palautussuunnitelmassa oli valita interiöörien materiaalit ja muut elementit siten, että ne esittävät tallin aikaa Kaivopuistossa. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös museon perustajan alkuperäinen visio alueesta, joka esittelisi herraskaista elämää Helsingin Kaivopuistossa 1800-luvun jälkipuoliskolla. Tavoitteena oli tehdä tallirakennukselle hyvin perusteltu ja toimiva näyttelyn palautussuunnitelma, jotta ovet voitaisiin taas avata, yleisö huomaisi tämän ainutlaatuisen rakennuksen ja voisi tutustua menneeseen elämään Kaivopuistossa.
Tallin tilojen kunto kartoitettiin, jäljellä olevat pintamateriaalit ja tallin historia tutkittiin. Huoneen purkamista ei kuitenkaan ole dokumentoitu, kun se purettiin 1960-luvulla. Ajurin huoneen interiööristä on olemassa ainoastaan kaksi mustavalkovalokuvaa vuodelta 1955. Tallista on kuitenkin olemassa muutamia arvokkaita asiakirjoja eri arkistoista. Vähien dokumenttien ja fragmenttien tueksi oli rakennuksen uusgoottinen tyylisuunta otettava huomioon. Rakennuksesta löytyneet fragmentit ja pintamateriaalit olivat maalikerroksia, fragmentteja savilaastirappauksesta ja fragmentteja kahdesta eri tapetista eteisestä. Poikkileikkausnäytteet tehtiin alueilta, joilla oli useita maalikerroksia, jotta saatiin vihjeitä huoneessa olleista väreistä.
Tutkimuksista saatujen tietojen perusteella tehtiin konservointi- ja restaurointiehdotukset, sekä ehdotukset maalityypeistä ja väreistä, esineiden sekä savilaastirappauksen ja uunityypin palautuksista. Näyttelytilojen palautussuunnitelmia tehtiin kolme vaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan esillepanossa.