iPad-sovellukset musiikin perusteiden opetuksessa : Sovellusten vertautuminen tuntisisältöihin ja uusiin suorituskriteereihin
Varis, Riikka (2014)
Varis, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää saatavilla olevien iPad-sovellusten hyödyntämismahdollisuuksia sekä vertautumista musiikin perusteiden tuntisisältöihin ja uusiin tasosuoritusohjeisiin. Tavoitteena oli runsaan sovellusmäärän läpikäyminen sekä kategorisoiminen. Tehtävänä oli tuottaa sovelluksista lista, jossa olevat sovellukset tukisivat musiikin perusteiden opetusta mahdollisimman hyvin. Tehtävänä oli myös tarkastella, miten sovellukset vertautuvat Suomen musiikkioppilaitosten liiton syksyllä 2013 julkaisemiin tasosuoritusohjeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden eri iPad-laitteen avulla. Musiikin perusteisiin liittyviä mobiililaitesovelluksia ladattiin iPad-laitteisiin ja tutkittiin 150 sovellusta tarkemmin. Lopuksi sovellukset jäsenneltiin musiikin perusteiden opetusta tukeviin kategorioihin. Sovelluksiin liittyvän tutkimuksen ohella opinnäytetyössä tarkastellaan teknologian käyttöä yleisesti musiikkiopiston luokkaympäristössä; selvitetään mitä laitteita luokasta olisi hyvä löytyä ja mitä oheislaitteita iPadille on saatavilla.
Tutkimuksista ja sovellusanalyysistä selvisi, että mobiililaitesovellukset vertautuvat erittäin hyvin uusimpiin SML:n laatimiin tasosuoritusohjeisiin. Sovellusten valtava määrä ja monipuolisuus tukevat hyvin tasosuoritusohjeissa nostettuja sisältöjä ja tavoitteita. Niissä painotettu toiminnallisuus ja oman musiikin tuottaminen mahdollistuvat myös mobiililaitetyöskentelyllä.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa erilaisista mobiililaitesovelluksista, jotka tukevat musiikin perusteiden opetusta. Opinnäytetyön mukana syntyi lista, joka sisältää joitakin monipuolisia sovelluksia. Jatkossa listaa olisi mahdollista päivittää ja laajentaa ja jonkinlainen musiikin perusteiden opettajien yhteinen verkkopohjainen sovelluslistaus voisi myös olla mahdollinen. Omien sovelluksien jakaminen voi tulla lähitulevaisuudessa myös kyseeseen, kun yhä useampi opettaja alkaa valmistaa omia sovelluksiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden eri iPad-laitteen avulla. Musiikin perusteisiin liittyviä mobiililaitesovelluksia ladattiin iPad-laitteisiin ja tutkittiin 150 sovellusta tarkemmin. Lopuksi sovellukset jäsenneltiin musiikin perusteiden opetusta tukeviin kategorioihin. Sovelluksiin liittyvän tutkimuksen ohella opinnäytetyössä tarkastellaan teknologian käyttöä yleisesti musiikkiopiston luokkaympäristössä; selvitetään mitä laitteita luokasta olisi hyvä löytyä ja mitä oheislaitteita iPadille on saatavilla.
Tutkimuksista ja sovellusanalyysistä selvisi, että mobiililaitesovellukset vertautuvat erittäin hyvin uusimpiin SML:n laatimiin tasosuoritusohjeisiin. Sovellusten valtava määrä ja monipuolisuus tukevat hyvin tasosuoritusohjeissa nostettuja sisältöjä ja tavoitteita. Niissä painotettu toiminnallisuus ja oman musiikin tuottaminen mahdollistuvat myös mobiililaitetyöskentelyllä.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa erilaisista mobiililaitesovelluksista, jotka tukevat musiikin perusteiden opetusta. Opinnäytetyön mukana syntyi lista, joka sisältää joitakin monipuolisia sovelluksia. Jatkossa listaa olisi mahdollista päivittää ja laajentaa ja jonkinlainen musiikin perusteiden opettajien yhteinen verkkopohjainen sovelluslistaus voisi myös olla mahdollinen. Omien sovelluksien jakaminen voi tulla lähitulevaisuudessa myös kyseeseen, kun yhä useampi opettaja alkaa valmistaa omia sovelluksiaan.