Peliprojektin ydinsuunnitelma
Heiskanen, Noora (2014)
Heiskanen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelisuunnittelua pelin ydinsuunnitelman tekemisen avulla. Ydinsuunnitelmalla tarkoitetaan eräänlaista suppeaa pelisuunnitelmaa, jossa käy selväksi pelin perusidea, -mekaniikka ja näihin liittyvä lyhyt kuvaus pelin keskeisistä ominaisuuksista. Ydinsuunnitelma toimii apuna oman peli-idean esittelemisessä ja konseptin jatkotyöstössä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa pelisuunnitteluprosessia pohjustetaan teoriaosuudella pelaamisesta ja peleistä, jonka jälkeen keskitytään luovaan suunnitteluun ja itse ydinsuunnitelman muodostamiseen. Ydinsuunnitelma muodostetaan ideoimalla ensin pelille aihe ja keskeinen mekaniikka ja sen jälkeen jakamalla idea toiminnallisiin ja visuaalisiin osiinsa.
Pelisuunnittelun teorian laajuuden tähden monia kokonaisuuksia on typistetty tai jätetty kokonaan pois, jotta lukija pääsisi itse ydinsuunnitelman työstämiseen käsiksi. Ydinsuunnitelmaa ja sen koostamista on käsitelty pienen tuotantoryhmän näkökulmasta ilman tarkkaa aikataulurajaa, korostaen suunnitteluprosessin yksilöllisyyttä jokaiselle pelisuunnittelijalle.
Työn liitteenä on pelisuunnittelija Ville Vuorelan haastattelu ja kokemuksia pelisuunnittelijan työstä, ideoinnista ja keskeisen sisällön merkityksestä osana suunnitteluprosessia.
Ydinsuunnitelman muodostamista käytettiin hyväksi Miivies Oy:ssä selviytymispelin iteraation tuottamiseksi. Esimerkkinä käytetty ydinsuunnitelma toimi pohjana laajemman pelisuunnitelman teolle sekä alkutuotannon suunnittelulle. Lisäksi valmis ydinsuunnitelma toimi kokonaisuutena, jonka avulla konsepti esiteltiin tuotantoryhmälle.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa pelisuunnitteluprosessia pohjustetaan teoriaosuudella pelaamisesta ja peleistä, jonka jälkeen keskitytään luovaan suunnitteluun ja itse ydinsuunnitelman muodostamiseen. Ydinsuunnitelma muodostetaan ideoimalla ensin pelille aihe ja keskeinen mekaniikka ja sen jälkeen jakamalla idea toiminnallisiin ja visuaalisiin osiinsa.
Pelisuunnittelun teorian laajuuden tähden monia kokonaisuuksia on typistetty tai jätetty kokonaan pois, jotta lukija pääsisi itse ydinsuunnitelman työstämiseen käsiksi. Ydinsuunnitelmaa ja sen koostamista on käsitelty pienen tuotantoryhmän näkökulmasta ilman tarkkaa aikataulurajaa, korostaen suunnitteluprosessin yksilöllisyyttä jokaiselle pelisuunnittelijalle.
Työn liitteenä on pelisuunnittelija Ville Vuorelan haastattelu ja kokemuksia pelisuunnittelijan työstä, ideoinnista ja keskeisen sisällön merkityksestä osana suunnitteluprosessia.
Ydinsuunnitelman muodostamista käytettiin hyväksi Miivies Oy:ssä selviytymispelin iteraation tuottamiseksi. Esimerkkinä käytetty ydinsuunnitelma toimi pohjana laajemman pelisuunnitelman teolle sekä alkutuotannon suunnittelulle. Lisäksi valmis ydinsuunnitelma toimi kokonaisuutena, jonka avulla konsepti esiteltiin tuotantoryhmälle.