Markkinointiviestinnän mittaaminen digitaalisessa toimintaympäristössä. Case: suomalaiset B2B- yritykset
Luoma, Sari-Anna (2014)
Luoma, Sari-Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086734
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tietoykkönen Oy:lle, joka on markkina- ja mielipidetutkimuksiin erikoistunut tietopalveluyritys, joka sijaitsee Jyväskylässä. Tieto-ykkösen asiakkaisiin kuuluu lähinnä mediatalot, pankit & rahoituslaitokset, yritystoimintaa palvelevat organisaatiot, vähittäiskauppa sekä julkishallinnon organisaatiot. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tasolla markkinoinnin ja mainonnan vaikuttavuuden seuraaminen ja mittaaminen ovat tällä hetkellä suomalaisissa B2B- yrityksissä.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu markkinointistrategiaan ja sen eri osa-alueisiin, digitaalisiin markkinointikanaviin sekä markkinoinnin mittaamiseen ja keskeisiin markkinoinnin mittareihin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin sähköisessä muodossa 1185 henkilölle, jotka toimivat suomalaisissa B2B- yrityksissä päättävissä asemissa. Kyselyyn vastasi 189 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset B2B- yritykset markkinoivat tuotteitaan ja palvelujaan eri medioissa. Tavoitteita markkinoinnin suhteen ei ole kaikille kanaville asetettu, vaikka yritykset panostavat niihin paljon rahaa. Suurin osa yrityksistä laatii erillisen markkinointibudjetin ja –suunnitelman. Suunnitelmia ei kuitenkaan ole laadittu si-ten, että tavoitteiden toteutumista voitaisiin mitata. Markkinoinnin mittaaminen koetaan yrityksissä suhteellisen haastavaksi, sillä vaadittavaa osaamista ei löydy yrityksistä tarpeeksi, yrityksillä on rajalliset resurssit eikä oikeita mittareita ja mittausmahdollisuuksia tunnisteta tarpeeksi hyvin.
Tietoykkönen Oy voi riittävän ajan kuluttua teettää jatkotutkimuksen. Kyselylomakkeen ja otannan tulee olla sama, jotta tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia. Jatko-tutkimukseen voidaan lisätä kysymyksiä, jotka mittaavat muutoksen onnistumista, muutokseen liittyviä asenteita sekä antaa mahdollisia kehitysideoita markkinoinnin mittaamiseen ja digitaaliseen markkinointiin.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu markkinointistrategiaan ja sen eri osa-alueisiin, digitaalisiin markkinointikanaviin sekä markkinoinnin mittaamiseen ja keskeisiin markkinoinnin mittareihin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin sähköisessä muodossa 1185 henkilölle, jotka toimivat suomalaisissa B2B- yrityksissä päättävissä asemissa. Kyselyyn vastasi 189 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset B2B- yritykset markkinoivat tuotteitaan ja palvelujaan eri medioissa. Tavoitteita markkinoinnin suhteen ei ole kaikille kanaville asetettu, vaikka yritykset panostavat niihin paljon rahaa. Suurin osa yrityksistä laatii erillisen markkinointibudjetin ja –suunnitelman. Suunnitelmia ei kuitenkaan ole laadittu si-ten, että tavoitteiden toteutumista voitaisiin mitata. Markkinoinnin mittaaminen koetaan yrityksissä suhteellisen haastavaksi, sillä vaadittavaa osaamista ei löydy yrityksistä tarpeeksi, yrityksillä on rajalliset resurssit eikä oikeita mittareita ja mittausmahdollisuuksia tunnisteta tarpeeksi hyvin.
Tietoykkönen Oy voi riittävän ajan kuluttua teettää jatkotutkimuksen. Kyselylomakkeen ja otannan tulee olla sama, jotta tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia. Jatko-tutkimukseen voidaan lisätä kysymyksiä, jotka mittaavat muutoksen onnistumista, muutokseen liittyviä asenteita sekä antaa mahdollisia kehitysideoita markkinoinnin mittaamiseen ja digitaaliseen markkinointiin.