Ohjaamisen rajoja etsimässä : Kuinka dokumenttielokuva ”Sissi” luotiin?
Ollikainen, Matti (2014)
Ollikainen, Matti
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086727
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on dokumenttielokuvan ohjaamisprosessi, elokuvan ideasta valmiiseen teokseen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia ohjaami-sen liittyviä rajoja dokumenttielokuvaa tehtäessä.
Opinnäytetyöni teososana on dokumenttielokuva Sissi, jonka ohjasin ja käsikirjoitin vuonna 2012. Dokumentissa seurataan entisen PKK:n sissin elämää Suomessa, kar-kotusuhan alla.
Kirjallisen raporttini ensimmäisessä osassa avaan dokumenttielokuvan ja käsikirjoit-tamiseen liittyviä peruskäsitteitä. Toisessa osiossa tarkastelen dokumenttielokuvani esituotannon vaiheita, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Bill Nicholsin dokumenttielokuvan moodeja. Kolmannessa osiossa tarkastelen Sissin kuvauksia ja jälkituotantoa.
Keskeisimmät tulokset opinnäytetyössäni ovat käsikirjoituksen vähäinen merkitys kuvauksissa sekä ohjaajan vaikutusmahdollisuudet päähenkilön toimintaan. Ohjaajan kannattaa myös panostaa tarinan henkilön valintaan ja heidän väliseensä suhteeseen. Parhaimmillaan hyvällä päähenkilöllä voidaan korvata monia muita elokuvallisia puutteita.
Opinnäytetyöni teososana on dokumenttielokuva Sissi, jonka ohjasin ja käsikirjoitin vuonna 2012. Dokumentissa seurataan entisen PKK:n sissin elämää Suomessa, kar-kotusuhan alla.
Kirjallisen raporttini ensimmäisessä osassa avaan dokumenttielokuvan ja käsikirjoit-tamiseen liittyviä peruskäsitteitä. Toisessa osiossa tarkastelen dokumenttielokuvani esituotannon vaiheita, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Bill Nicholsin dokumenttielokuvan moodeja. Kolmannessa osiossa tarkastelen Sissin kuvauksia ja jälkituotantoa.
Keskeisimmät tulokset opinnäytetyössäni ovat käsikirjoituksen vähäinen merkitys kuvauksissa sekä ohjaajan vaikutusmahdollisuudet päähenkilön toimintaan. Ohjaajan kannattaa myös panostaa tarinan henkilön valintaan ja heidän väliseensä suhteeseen. Parhaimmillaan hyvällä päähenkilöllä voidaan korvata monia muita elokuvallisia puutteita.