Tenttikysymys- ja casetehtäväpankki Kainuun ensivastekoulutukseen
Järveläinen, Teppo; Nousiainen, Juha-Matti (2014)
Järveläinen, Teppo
Nousiainen, Juha-Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kainuun SOTE-kuntayhtymän ensivastekoulutukseen CD -ROM, joka sisältää tenttikysymyspankin sekä casetehtäväpohjat käytännön suoritteiden arviointiin. Oheistuotoksena syntyi myös teoriaosio, jota voidaan käyttää ensivastekoulutuksessa oppimateriaalina. Kaikki tenttikysymykset ja case-pohjat on tehty teoriaosion pohjalta. Teoriaosiota luodessa, on käytetty viimeaikaisimpia ensihoidon hoito-ohjeita. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kainuun SOTE -kuntayhtymän kanssa.
Tuotosta varten pohdittiin, millainen on hyvä ensivasteauttajalle suunnattu tenttikysymys. Hyvä tenttikysymys vastaa opetettua tietoa ja haastaa soveltamaan opittua tietoa ensiauttajilta vaaditulla tasolla. Valmiista tuotoksista CD -ROM sisältöineen on suunnattu ensivastekouluttajien käyttöön tenttiä ja käytännön näyttöjä tai harjoituksia suunnitellessa. Teoriaosiota on mahdollista käyttää opiskelijoille jaettavana opetusmateriaalina.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tasapuolistaa ja uudistaa ensivasteauttajien testausta, ja näin parantaa potilasturvallisuutta. Lisäksi tavoitteena oli myös lisätä tekijöiden omaa tietämystä ensivastekoulutuksesta ja -toiminnasta. Toivottavaa on, että tenttikysymyspankki laajenee ja uudistuu Kainuun ensivastekouluttajien toimesta vielä tulevaisuudessa, jotta kysymyksien monipuolisuus ja luotettavuus pysyisi hyvällä tasolla.
Tuotosta varten pohdittiin, millainen on hyvä ensivasteauttajalle suunnattu tenttikysymys. Hyvä tenttikysymys vastaa opetettua tietoa ja haastaa soveltamaan opittua tietoa ensiauttajilta vaaditulla tasolla. Valmiista tuotoksista CD -ROM sisältöineen on suunnattu ensivastekouluttajien käyttöön tenttiä ja käytännön näyttöjä tai harjoituksia suunnitellessa. Teoriaosiota on mahdollista käyttää opiskelijoille jaettavana opetusmateriaalina.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tasapuolistaa ja uudistaa ensivasteauttajien testausta, ja näin parantaa potilasturvallisuutta. Lisäksi tavoitteena oli myös lisätä tekijöiden omaa tietämystä ensivastekoulutuksesta ja -toiminnasta. Toivottavaa on, että tenttikysymyspankki laajenee ja uudistuu Kainuun ensivastekouluttajien toimesta vielä tulevaisuudessa, jotta kysymyksien monipuolisuus ja luotettavuus pysyisi hyvällä tasolla.