ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA HATTU KEHITYSNEUVOLAN TOIMINNASTA
Aarnio, Henna; Heinonen, Tanja (2014)
Aarnio, Henna
Heinonen, Tanja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086695
Tiivistelmä
Kouvolan alueelle on vuonna 2009 perustettu Hattu Kehitysneuvola alle kouluikäisiä lapsia varten, joilla on kehityksessä tavallista enemmän haastetta. Hatussa työskentelee moniammatillinen työryhmä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hattu Kehitysneuvolan asiakkaiden kokemuksia Hatun toiminnasta. Tutkimustehtävinä oli tutkia, miten asiakkaat ovat kokeneet asiakassuhteen alkamisen Hatun kanssa,sekä mitä mieltä asiakkaat ovat Hatun kanssa tehdystä yhteistyöstä, kuinka perhekeskeisyys on toteutunut ja miten moniammatillisuus heille näyttäytyy. Tutkimuksen tavoitteena on Hatun toiminnan kehittäminen tutkimustulosten perusteella. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Hattu Kehitysneuvolan asiakasperhettä lokakuussa 2013. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua ja tutkimusaineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä Hattu Kehitysneuvolan toimintaan ja sen henkilökuntaan. Perhekeskeisyys toteutui asiakkaiden mielestä Hatun toiminnassa hyvin, ainoastaan tiedottamista lapsen hoitoon liittyvissä asioissa olisi kaivattu lisää. Vastaajilla oli käsitys moniammatillisuudesta Hatun toiminnassa, mutta sen hyödyllisyyden merkitys jäi tutkimuksessa hieman epäselväksi. Asiakkuuden alkaessa perheiden tärkeimmäksi odotukseksi nousi heidän lapsensa hoidon eteneminen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä Hattu Kehitysneuvolan toimintaan ja sen henkilökuntaan. Perhekeskeisyys toteutui asiakkaiden mielestä Hatun toiminnassa hyvin, ainoastaan tiedottamista lapsen hoitoon liittyvissä asioissa olisi kaivattu lisää. Vastaajilla oli käsitys moniammatillisuudesta Hatun toiminnassa, mutta sen hyödyllisyyden merkitys jäi tutkimuksessa hieman epäselväksi. Asiakkuuden alkaessa perheiden tärkeimmäksi odotukseksi nousi heidän lapsensa hoidon eteneminen.