Lapsuudessa koetun kiusaamisen vaikutukset mielenterveyteen aikuisen mielenterveyskuntoutujan näkökulmasta
Riepponen, Mika; Aromaa Tooke, Niko (2014)
Riepponen, Mika
Aromaa Tooke, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aikuisten mielenterveyskuntoutujien kokemuksia koulukiusaamisen vaikutuksesta heidän omaan mielenterveyteensä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa koulukiusaamisen mahdollisista vaikutuksista mielenterveyteen ja siten lisätä valmiuksia ymmärtää kiusaamiskokemuksen merkityksellisyyttä suhteessa mielenterveysongelmiin. Opinnäytetyössä selvitettiin aikuisten mielenterveyskuntoutujien kokemuksia koulu- ja verkkokiusaamisesta ja kokemuksia niiden vaikutuksesta omaan mielenterveyteen, miten heidän mielestään kiusaamista tulisi ehkäistä ja mitkä tekijät auttoivat heitä selviämään kiusaamiskokemuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella keskeisinä syinä kiusaamiselle koettiin erilaisuus, ryhmäpaine ja vallanhalu. Kiusattu saattoi myös kiusata. Kiusaaminen oli henkistä, fyysistä, seksuaalista ja joukosta eristämistä. Kiusaamista tapahtui näkyvästi ja salassa ulkopuolisten huomiolta. Sitä tapahtui koulussa, koulun ulkopuolella ja internetin kautta. Henkinen kiusaaminen koettiin fyysistä pahempana. Kiusaamisen koettiin vaikuttaneen koulunkäyntiin suhtautumiseen, internetin käyttöön ja elämän kulkuun. Kiusaaminen kesti vuosia. Koulun henkilökunta ei saanut kiusaamista loppumaan. Kiusaaminen laski kiusatun arvoa muiden silmissä. Kiusaamisen koettiin heikentäneen itsetuntoa, vaikuttaneen identiteettiin, tuoneen vaikeuksia ihmissuhteisiin, aiheuttaneen ahdistusta ja pelkoa, heikentäneen elämänhalua ja traumatisoivan. Kiusaamiskokemuksen käsittely terapeuttisissa hoitosuhteissa auttoi, mutta apua saatiin myös sosiaalisista kontakteista, itsereflektiosta, lääkkeistä, henkisestä kasvusta ja hengellisyydestä. Kiusaamistilanteiden välttämisestä koettiin myös olleen apua ja negatiivisten tunteiden välttämisestä saatiin väliaikaista apua. Opettajilta toivottiin enemmän aktiivisuutta kiusaamisen ehkäisyssä. Koululta toivottiin ehkäisevien toimenpiteiden edistämistä ja terveydenhuollolta tukipalveluita. Myös oppilaiden suvaitsevaisuutta toivottiin edistettävän.
Opinnäytetyöstä esille nousseita jatkotutkimusehdotuksia olivat verkkokiusaamisen esiintyvyyden tarkempi tutkiminen ja yksilölle koulukiusaamisesta koituvien haittojen lyhyen ja pitkän aikavälin yhteiskunnallisten kustannusten tutkiminen.
Tulosten perusteella keskeisinä syinä kiusaamiselle koettiin erilaisuus, ryhmäpaine ja vallanhalu. Kiusattu saattoi myös kiusata. Kiusaaminen oli henkistä, fyysistä, seksuaalista ja joukosta eristämistä. Kiusaamista tapahtui näkyvästi ja salassa ulkopuolisten huomiolta. Sitä tapahtui koulussa, koulun ulkopuolella ja internetin kautta. Henkinen kiusaaminen koettiin fyysistä pahempana. Kiusaamisen koettiin vaikuttaneen koulunkäyntiin suhtautumiseen, internetin käyttöön ja elämän kulkuun. Kiusaaminen kesti vuosia. Koulun henkilökunta ei saanut kiusaamista loppumaan. Kiusaaminen laski kiusatun arvoa muiden silmissä. Kiusaamisen koettiin heikentäneen itsetuntoa, vaikuttaneen identiteettiin, tuoneen vaikeuksia ihmissuhteisiin, aiheuttaneen ahdistusta ja pelkoa, heikentäneen elämänhalua ja traumatisoivan. Kiusaamiskokemuksen käsittely terapeuttisissa hoitosuhteissa auttoi, mutta apua saatiin myös sosiaalisista kontakteista, itsereflektiosta, lääkkeistä, henkisestä kasvusta ja hengellisyydestä. Kiusaamistilanteiden välttämisestä koettiin myös olleen apua ja negatiivisten tunteiden välttämisestä saatiin väliaikaista apua. Opettajilta toivottiin enemmän aktiivisuutta kiusaamisen ehkäisyssä. Koululta toivottiin ehkäisevien toimenpiteiden edistämistä ja terveydenhuollolta tukipalveluita. Myös oppilaiden suvaitsevaisuutta toivottiin edistettävän.
Opinnäytetyöstä esille nousseita jatkotutkimusehdotuksia olivat verkkokiusaamisen esiintyvyyden tarkempi tutkiminen ja yksilölle koulukiusaamisesta koituvien haittojen lyhyen ja pitkän aikavälin yhteiskunnallisten kustannusten tutkiminen.