Leica Nova MS50:n laserkeilausominaisuuden hyödyntäminen telakkateollisuudessa
Lahtinen, Henri (2014)
Lahtinen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086585
Tiivistelmä
Työssä perehdytään Leica Geosystemsin vuoden 2013 kesällä julkaisemaan Nova-sarjaan kuuluvaan MS50-mittalaitteeseen sekä erityisesti sen laserkeilausominaisuuteen. Turun telakan mittausosastolla oltiin kiinnostuneita uudesta laitteesta ja sen tarjoamasta keilausmahdollisuudesta, jota telakalla nykyisin käytössä olevissa perinteisiissä takymetreissä ei ole, laitteen sopiessa tarkkuutensa puolesta muutoin telakkamittauksiin.
Työssä käsitellään käytännön testausprosessin lisäksi telakkateollisuuden tämänhetkistä tilannetta, Turun telakan terästuotantoprosessin mittatarkkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen hallintaa, laserkeilauksen periaatteita sekä MS50- ja P20-laitteita. Erityisesti terästuotantoprosessista ja sen mittatarkkuudesta kertomalla pyritään luomaan lukijalle parempi ymmärrys laivanrakennuksen haasteellisuudesta monien työvaiheiden ja kokonaisuuksien vaikuttaessa toisiinsa.
MS50:n keilausominaisuuden käytännöntestaus suoritettiin Turun telakalla marraskuussa 2013 siellä rakenteilla olleen risteilijän peräpään akselikannattimiin Leican P20-laserkeilaimen toimiessa verrokkilaitteena. Saatujen tuloksien perusteella MS50:n pistepilvissä oli pisteiden kesken suurempi hajonta, mutta pistepilvistä muodostettujen kolmioverkkojen vertailussa ei esiintynyt merkittäviä säännöllisiä poikkeavuuksia. Tulosten ja kokemuksien perusteella laitetta voidaan käyttää mielekkäällä tavalla pienien ja keskikokoisten alueiden luotettavaan keilaamiseen.
Työssä käsitellään käytännön testausprosessin lisäksi telakkateollisuuden tämänhetkistä tilannetta, Turun telakan terästuotantoprosessin mittatarkkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen hallintaa, laserkeilauksen periaatteita sekä MS50- ja P20-laitteita. Erityisesti terästuotantoprosessista ja sen mittatarkkuudesta kertomalla pyritään luomaan lukijalle parempi ymmärrys laivanrakennuksen haasteellisuudesta monien työvaiheiden ja kokonaisuuksien vaikuttaessa toisiinsa.
MS50:n keilausominaisuuden käytännöntestaus suoritettiin Turun telakalla marraskuussa 2013 siellä rakenteilla olleen risteilijän peräpään akselikannattimiin Leican P20-laserkeilaimen toimiessa verrokkilaitteena. Saatujen tuloksien perusteella MS50:n pistepilvissä oli pisteiden kesken suurempi hajonta, mutta pistepilvistä muodostettujen kolmioverkkojen vertailussa ei esiintynyt merkittäviä säännöllisiä poikkeavuuksia. Tulosten ja kokemuksien perusteella laitetta voidaan käyttää mielekkäällä tavalla pienien ja keskikokoisten alueiden luotettavaan keilaamiseen.