Lähiesimiestyö vastaanottokeskuksissa : Tehtävät, asema, vastuu ja valta
Makkonen, Saija; Roström, Heidi (2014)
Makkonen, Saija
Roström, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaista lähiesimiehen työ vastaanottokeskuksissa on. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä tehtäviä, valtaa ja vastuuta lähiesimiestyö sisältää sekä millainen asema heillä vastaanottokeskuksissa on suhteessa muihin ammattiryhmiin. Lähiesimiestyötä ei ole aikaisemmin vastaanottotoiminnassa tutkittu, joten tavoitteena oli tuoda näkyväksi kokonaisvaltaisesti lähiesimiestyön sisältö, jotta tulevaisuudessa sitä voitaisiin koulutuksen ja erilaisten muiden keinojen avulla tukea ja kehittää.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin 17 vastaanottokeskukseen, joista saatiin tutkimuslupa. Tutkimusryhmään kuului 40 henkilöä, joita olivat vastaanottokeskuksien johtajat, apulaisjohtajat ja vastaavat ohjaajat.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lähiesimiehen työ vastaanottokeskuksissa on haasteellista, vaihtelevaa ja monipuolista, sekä edellyttää laajaa osaamista
vastaanottotoiminnan työn kentästä. Lähiesimies työskentelee ylemmän johdon ja alaisten välillä, joiden odotuksia ja toiveita lähiesimies yrittää työssään toteuttaa. Esimiestyön tavoitteena oli perustehtävän toteutumisesta vastaaminen, voimavarojen oikein kohdistaminen ja työyhteisön työssä jaksamisen tukeminen. Tehtävänkuvat riippuivat siitä, mikä ammattiryhmä oli kyseessä. Vastaavat ohjaajat toivat eniten esille henkilöstöjohtamiseen liittyviä tehtäviä, kun taas johtajat ja apulaisjohtajat toivat henkilöstöjohtamisen lisäksi strategisen johtamisen tehtäviä. Henkilöstöjohtaminen koettiin kuitenkin haastavammaksi ja vei eniten aikaa. Tuloksissa ilmeni, että lähiesimiehen työ tarvitsee tukea ja lisäkoulutusta valtakunnallisesti kaivataan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin 17 vastaanottokeskukseen, joista saatiin tutkimuslupa. Tutkimusryhmään kuului 40 henkilöä, joita olivat vastaanottokeskuksien johtajat, apulaisjohtajat ja vastaavat ohjaajat.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lähiesimiehen työ vastaanottokeskuksissa on haasteellista, vaihtelevaa ja monipuolista, sekä edellyttää laajaa osaamista
vastaanottotoiminnan työn kentästä. Lähiesimies työskentelee ylemmän johdon ja alaisten välillä, joiden odotuksia ja toiveita lähiesimies yrittää työssään toteuttaa. Esimiestyön tavoitteena oli perustehtävän toteutumisesta vastaaminen, voimavarojen oikein kohdistaminen ja työyhteisön työssä jaksamisen tukeminen. Tehtävänkuvat riippuivat siitä, mikä ammattiryhmä oli kyseessä. Vastaavat ohjaajat toivat eniten esille henkilöstöjohtamiseen liittyviä tehtäviä, kun taas johtajat ja apulaisjohtajat toivat henkilöstöjohtamisen lisäksi strategisen johtamisen tehtäviä. Henkilöstöjohtaminen koettiin kuitenkin haastavammaksi ja vei eniten aikaa. Tuloksissa ilmeni, että lähiesimiehen työ tarvitsee tukea ja lisäkoulutusta valtakunnallisesti kaivataan.