Korvaushoito- ja lääkevieroitusasiakkaan hoidon sisällön kehittäminen Turun katkaisuhoito- ja selviämisasemalla : kysely asiakkaille
Kivikko, Tanja; Saarinen, Tuija; Simola, Lea (2014)
Kivikko, Tanja
Saarinen, Tuija
Simola, Lea
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten korvaushoito- ja lääkevieroitusasiakkaat kokevat saamansa hoidon Turun katkaisuhoito- ja selviämisasemalla ja mitä kehitettävää hoidossa heidän mielestään olisi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa korvaushoito- ja lääkevieroitusasiakkaiden toiveista hoidon aikana, jonka pohjalta Turun katkaisu- ja selviämisaseman henkilökunta voi kehittää edellä mainittujen asiakkaiden hoidon sisältöä. Tavoitteena oli myös lisätä opinnäytetyön tekijöiden omaa ammatillista tietoa ja taitoa korvaus – ja lääkevieroitusasiakkaista ja heidän hoidostaan. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun katkaisuhoito- ja selviämisaseman sekä A-klinikkasäätiön kanssa.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka oli täytettävänä Turun katkaisuhoito- ja selviämisasemalla 20.2. - 16.3.2014 välisen ajan. Kyselylomakkeita saatekirjeineen (liite 1) vietiin kymmenen (10) kappaletta ja lomakkeita palautettiin kuusi (6).
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakkaat pitivät tärkeänä omahoitajan kanssa käytäviä keskusteluja. Osallistumishalukkuutta löytyi myös erilaisiin ryhmätoimintoihin. Keskusteluryhmät koettiin myös tarpeellisiksi. Lääkehoito ja sen huomioiminen hoidossa koettiin myös tärkeäksi. Korvaushoitolääkehoidossa tärkeänä pidettiin muun muassa sitä, että asiakas itse pääsee aina ensin näkemään korvaushoitolääkeannoksen ja vasta sen jälkeen lääke murskataan. Tällöin asiakas voi olla varma saamastaan lääkemäärästä. Lääkkeensulatusajoissa oli huomattu vastaajien mielestä olevan eroa ja siihenkin toivottiin yhtenäistämistä. Reseptien kirjoittamista toivottiin myös mahdolliseksi.
On tärkeää, että korvaushoito- ja lääkevieroitusasiakkaiden esittämät toiveet huomioidaan jatkossa hoidon sisällön kehittämisessä. Jatkotutkimuksena on hyvä kartoittaa erilaisten ryhmätoimintojen ja päivittäisten vertaistukiryhmien kokoontumisten toteutusta ja niiden merkitystä asiakkaille. Vaikka tämän opinnäytetyön vastausmäärä oli pieni, tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää korvaus- ja lääkevieroitusasiakkaiden hoidossa.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka oli täytettävänä Turun katkaisuhoito- ja selviämisasemalla 20.2. - 16.3.2014 välisen ajan. Kyselylomakkeita saatekirjeineen (liite 1) vietiin kymmenen (10) kappaletta ja lomakkeita palautettiin kuusi (6).
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakkaat pitivät tärkeänä omahoitajan kanssa käytäviä keskusteluja. Osallistumishalukkuutta löytyi myös erilaisiin ryhmätoimintoihin. Keskusteluryhmät koettiin myös tarpeellisiksi. Lääkehoito ja sen huomioiminen hoidossa koettiin myös tärkeäksi. Korvaushoitolääkehoidossa tärkeänä pidettiin muun muassa sitä, että asiakas itse pääsee aina ensin näkemään korvaushoitolääkeannoksen ja vasta sen jälkeen lääke murskataan. Tällöin asiakas voi olla varma saamastaan lääkemäärästä. Lääkkeensulatusajoissa oli huomattu vastaajien mielestä olevan eroa ja siihenkin toivottiin yhtenäistämistä. Reseptien kirjoittamista toivottiin myös mahdolliseksi.
On tärkeää, että korvaushoito- ja lääkevieroitusasiakkaiden esittämät toiveet huomioidaan jatkossa hoidon sisällön kehittämisessä. Jatkotutkimuksena on hyvä kartoittaa erilaisten ryhmätoimintojen ja päivittäisten vertaistukiryhmien kokoontumisten toteutusta ja niiden merkitystä asiakkaille. Vaikka tämän opinnäytetyön vastausmäärä oli pieni, tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää korvaus- ja lääkevieroitusasiakkaiden hoidossa.