Kuvat käsityökoulun opetuksessa
Honkala, Anne (2014)
Honkala, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076408
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kuvan rooleja käsityön taiteen perusopetuksessa sekä osoitettiin erilaisia tapoja niiden käyttämiseen. Toimeksiantajana oli Etelä-Pohjanmaan käsi- ja taideteollisuusyhdistys ja sen ylläpitämä Näppi-käsityökoulu, jossa annetaan käsityön taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta 7 – 19-vuotiaille lapsille ja nuorille.
Teoriataustaksi haettiin tietoa käsityö- ja taidekasvatuksesta, taiteellisesta ja taidollisesta tietämisestä sekä käsityötaiteesta ja käsityön prosessista. Kuvallisuuteen liittyvistä asioista tarkasteltiin lähemmin havainnointia, mielikuvien syntymistä, esteettisyyttä ja erilaisia kuvanlukutapoja. Käytännön tietoa kuvien käyttämisestä käsityökouluissa saatiin teemahaastattelulla. Haastattelu tehtiin viidelle neljän eri käsityökoulun opettajalle tai rehtorille. Teoriatiedot, haastattelun tulokset ja opinnäytetyöntekijän omat havainnot yhdistettiin. Niitä peilattiin käsityön prosessiin ja käsityökoulun opetukseen sekä havainnollistettiin eri-ikäisille oppilaille suunnatussa oppimistehtävässä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kuvat ovat mukana koko käsityön prosessissa. Vahvin rooli niillä on aiheen alustuksessa herättämässä mielikuvia ja keskustelua. Mielikuvien syntymistä ja niiden siirtymistä tuotteeseen voidaan vahvistaa kuviin liittyvillä tehtävillä. Oppilaiden omat kuvat tulevat esille suunnittelussa ja osana tuotetta. Valokuvausta voidaan käyttää ideoinnissa, dokumentoinnissa ja tuotteiden merkitysten esilletuomisessa. Kuvat ovat osa opettajan, oppilaan ja ryhmän vuorovaikutusta, jossa kuvat ja sanat täydentävät toisiaan. Kuvien merkitystä käsityökoulun opetuksessa ja oppimisen vahvistamisessa tulisi jatkossa tutkia käytännön opetustilanteissa sekä kerätä oppilaiden kokemuksia.
Teoriataustaksi haettiin tietoa käsityö- ja taidekasvatuksesta, taiteellisesta ja taidollisesta tietämisestä sekä käsityötaiteesta ja käsityön prosessista. Kuvallisuuteen liittyvistä asioista tarkasteltiin lähemmin havainnointia, mielikuvien syntymistä, esteettisyyttä ja erilaisia kuvanlukutapoja. Käytännön tietoa kuvien käyttämisestä käsityökouluissa saatiin teemahaastattelulla. Haastattelu tehtiin viidelle neljän eri käsityökoulun opettajalle tai rehtorille. Teoriatiedot, haastattelun tulokset ja opinnäytetyöntekijän omat havainnot yhdistettiin. Niitä peilattiin käsityön prosessiin ja käsityökoulun opetukseen sekä havainnollistettiin eri-ikäisille oppilaille suunnatussa oppimistehtävässä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kuvat ovat mukana koko käsityön prosessissa. Vahvin rooli niillä on aiheen alustuksessa herättämässä mielikuvia ja keskustelua. Mielikuvien syntymistä ja niiden siirtymistä tuotteeseen voidaan vahvistaa kuviin liittyvillä tehtävillä. Oppilaiden omat kuvat tulevat esille suunnittelussa ja osana tuotetta. Valokuvausta voidaan käyttää ideoinnissa, dokumentoinnissa ja tuotteiden merkitysten esilletuomisessa. Kuvat ovat osa opettajan, oppilaan ja ryhmän vuorovaikutusta, jossa kuvat ja sanat täydentävät toisiaan. Kuvien merkitystä käsityökoulun opetuksessa ja oppimisen vahvistamisessa tulisi jatkossa tutkia käytännön opetustilanteissa sekä kerätä oppilaiden kokemuksia.