Koulutuslogistiikkaprosessin nykytila ja kehittäminen : case K-instituutti Oy
Sahlman, Kirsi (2014)
Sahlman, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076399
Tiivistelmä
K-instituutti Oy toimii Keskon tytäryhtiönä ja yhteistyössä eri Keskon liiketoimintayksiköiden ja kauppiasyrittäjien kanssa. K-instituutin strategiaa täsmennetään alkuvuoden 2014 aikana ja tässä yhteydessä linjauksia tehdään K-instituutti Oy:n tuottamista palveluista ja toiminnan tehostamisesta. Koulutuslogistiikkaprosessiin halutaan tehokkuutta ja laadun parantamiseen liittyviä muutoksia.
Tutkimustyön tavoitteena on tunnistaa toisistaan poikkeavat koulutuslogistiikkaprosessit sekä kuvata prosessien nykytila pääpiirteittäin prosessikuvauksin. Lisäksi tavoitteena on etsiä tehokkuutta parantavia tekijöitä koulutuslogistiikkaprosessista sekä selkeyttää koulutusassistenttien työnkuvaa prosessikuvausten muodossa.
Teoreettista taustaa käsitellään prosessijohtamisen ja muutosjohtamisen teorian kautta. Prosessijohtamisen tekijät on jaettu viiteen pääalueeseen. Muutosjohtamisen teoria tukee kehitysehdotusten läpiviemistä.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisilla eli laadullisilla tutkimusmetodeilla. Tutkimusosuudessa käytetään osallistuvaa havainnointia, kohdeyrityksen tietokantojen hyödyntämistä sekä haastatteluja. Haastattelutekniikkana tutkimuksessa käytetään teemahaastatteluja.
Lopputuloksena todettiin, että prosessissa on monia kehittämisen paikkoja niin sähköistämisen kuin muidenkin toimintojen osalta. Kehitysehdotuksissa keskitytään koulutuslogistiikkaprosessin sähköistämiseen liittyviin asioihin sekä koulutuksenhallintajärjestelmän vahvempaan rooliin prosessissa. Yhtenäinen prosessin mukainen toimintatapa koulutuspäälliköiden ja koulutusassistenttien kesken tehostaa toimintaa. Yhteisten tavoitteiden kautta saadaan luotua yhteiset toimintatavat koko henkilökunnalle.
Tutkimustyön tavoitteena on tunnistaa toisistaan poikkeavat koulutuslogistiikkaprosessit sekä kuvata prosessien nykytila pääpiirteittäin prosessikuvauksin. Lisäksi tavoitteena on etsiä tehokkuutta parantavia tekijöitä koulutuslogistiikkaprosessista sekä selkeyttää koulutusassistenttien työnkuvaa prosessikuvausten muodossa.
Teoreettista taustaa käsitellään prosessijohtamisen ja muutosjohtamisen teorian kautta. Prosessijohtamisen tekijät on jaettu viiteen pääalueeseen. Muutosjohtamisen teoria tukee kehitysehdotusten läpiviemistä.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisilla eli laadullisilla tutkimusmetodeilla. Tutkimusosuudessa käytetään osallistuvaa havainnointia, kohdeyrityksen tietokantojen hyödyntämistä sekä haastatteluja. Haastattelutekniikkana tutkimuksessa käytetään teemahaastatteluja.
Lopputuloksena todettiin, että prosessissa on monia kehittämisen paikkoja niin sähköistämisen kuin muidenkin toimintojen osalta. Kehitysehdotuksissa keskitytään koulutuslogistiikkaprosessin sähköistämiseen liittyviin asioihin sekä koulutuksenhallintajärjestelmän vahvempaan rooliin prosessissa. Yhtenäinen prosessin mukainen toimintatapa koulutuspäälliköiden ja koulutusassistenttien kesken tehostaa toimintaa. Yhteisten tavoitteiden kautta saadaan luotua yhteiset toimintatavat koko henkilökunnalle.