Lasten lääkkeettömän kivunhoidon oppiminen : Verkko-opetusmateriaalia oppimisen tueksi
Haapalahti, Silja (2014)
Haapalahti, Silja
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076393
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Silja Haapalahti
Opinnäytetyön nimi: Lasten lääkkeetön kivunhoito – Verkko-opetusmateriaalia oppimisen tueksi
Työn ohjaaja: Terttu Koskela
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2014
Sivumäärä: 46 + 19 liitesivua
Lapsen tehokkaan kivunhoidon toteuttaminen edellyttää lääkkeellisen kivunhoidon lisäksi käytettävän lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä. Lääkkeettömillä hoitomenetelmillä voidaan kivun ja stressin lisäksi vähentää turhaa lääkkeiden käyttöä sekä lyhentää sairaalassaoloaikaa. Lievää ja lyhyttä kipua hoidetaan aina ensin lääkkeettömillä kivunhoitomenetelmillä. Oulun ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalan yksikössä tarvittiin suomen- ja englanninkielinen verkko-opetusmateriaali lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä lasten- ja nuorten syventäviin opintoihin.
Opinnäytetyöni tärkein tavoite oli luoda opiskelijoille mahdollisimman ajantasaista, tutkittua, käytännössä hyväksi koettua ja pohdiskelua herättävää tietoa lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä. Tavoitteena on käsitellä opetusmateriaalissa pelkästään yleisimmin käytettyjä kivunlievitysmenetelmiä, joita käytetään sairaalassa. Tarkoitus opinnäytetyölle on, että opiskelijat käyttävät lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä työskennellessään lasten parissa. Näin lapset hyötyvät välillisesti opetusmateriaalistani.
Projektini on yleiskatsaus lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä. Ennen opetusmateriaalin toteutusta tein lasten- ja nuorten hoitotyöhön suuntaaville opiskelijoille kyselyn lasten lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien tarpeellisuudesta. Opetusmateriaalia lähdin toteuttamaan teoriatiedon ja opiskelijoilta saadun kehittämispalautteen pohjalta. Painotin opetusmateriaalissa opiskelijoiden tarpeita. Suomenkielisen version opetusmateriaalista tein ensin, jonka pohjalta lähdin toteuttamaan englanninkielistä versiota.
Opetusmateriaalista pyysin palautetta verkkoalustalla. Opiskelijoiden palautteesta kävi ilmi, että opetusmateriaali on tarpeellinen lasten- ja nuorten hoitotyössä. Positiivista palautetta tuli esimerkiksi sisällön kattavuudesta ja selkeydestä sekä opetusmateriaalin kokonaiskuvasta.
Opetusmateriaali tulee palvelemaan ensisijaisesti opiskelijoita, jotka suuntautuvat lasten- ja nuorten hoitotyöhön. Lisäksi opetusmateriaalia voidaan käyttää myös perheenhoitotyössä. Opetusmateriaalin englanninkielisen version vuoksi myös kansainväliset opiskelijat voivat hyödyntää opetusmateriaalia. Jatkossa lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä voisi tehdä myös tutkimusta koululle ja työyksikköön. Lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä voidaan tutkia esimerkiksi, kuinka yleisesti niistä tiedetään, kuinka paljon ja miten niitä käytetään.
Asiasanat: lapsi, kivunhoito, lääkkeet, lääkkeettömät kivunhoitomenetelmät, opetusmateriaali, verkko-oppiminen
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Silja Haapalahti
Opinnäytetyön nimi: Lasten lääkkeetön kivunhoito – Verkko-opetusmateriaalia oppimisen tueksi
Työn ohjaaja: Terttu Koskela
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2014
Sivumäärä: 46 + 19 liitesivua
Lapsen tehokkaan kivunhoidon toteuttaminen edellyttää lääkkeellisen kivunhoidon lisäksi käytettävän lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä. Lääkkeettömillä hoitomenetelmillä voidaan kivun ja stressin lisäksi vähentää turhaa lääkkeiden käyttöä sekä lyhentää sairaalassaoloaikaa. Lievää ja lyhyttä kipua hoidetaan aina ensin lääkkeettömillä kivunhoitomenetelmillä. Oulun ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalan yksikössä tarvittiin suomen- ja englanninkielinen verkko-opetusmateriaali lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä lasten- ja nuorten syventäviin opintoihin.
Opinnäytetyöni tärkein tavoite oli luoda opiskelijoille mahdollisimman ajantasaista, tutkittua, käytännössä hyväksi koettua ja pohdiskelua herättävää tietoa lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä. Tavoitteena on käsitellä opetusmateriaalissa pelkästään yleisimmin käytettyjä kivunlievitysmenetelmiä, joita käytetään sairaalassa. Tarkoitus opinnäytetyölle on, että opiskelijat käyttävät lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä työskennellessään lasten parissa. Näin lapset hyötyvät välillisesti opetusmateriaalistani.
Projektini on yleiskatsaus lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä. Ennen opetusmateriaalin toteutusta tein lasten- ja nuorten hoitotyöhön suuntaaville opiskelijoille kyselyn lasten lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien tarpeellisuudesta. Opetusmateriaalia lähdin toteuttamaan teoriatiedon ja opiskelijoilta saadun kehittämispalautteen pohjalta. Painotin opetusmateriaalissa opiskelijoiden tarpeita. Suomenkielisen version opetusmateriaalista tein ensin, jonka pohjalta lähdin toteuttamaan englanninkielistä versiota.
Opetusmateriaalista pyysin palautetta verkkoalustalla. Opiskelijoiden palautteesta kävi ilmi, että opetusmateriaali on tarpeellinen lasten- ja nuorten hoitotyössä. Positiivista palautetta tuli esimerkiksi sisällön kattavuudesta ja selkeydestä sekä opetusmateriaalin kokonaiskuvasta.
Opetusmateriaali tulee palvelemaan ensisijaisesti opiskelijoita, jotka suuntautuvat lasten- ja nuorten hoitotyöhön. Lisäksi opetusmateriaalia voidaan käyttää myös perheenhoitotyössä. Opetusmateriaalin englanninkielisen version vuoksi myös kansainväliset opiskelijat voivat hyödyntää opetusmateriaalia. Jatkossa lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä voisi tehdä myös tutkimusta koululle ja työyksikköön. Lasten lääkkeettömistä kivunhoitomenetelmistä voidaan tutkia esimerkiksi, kuinka yleisesti niistä tiedetään, kuinka paljon ja miten niitä käytetään.
Asiasanat: lapsi, kivunhoito, lääkkeet, lääkkeettömät kivunhoitomenetelmät, opetusmateriaali, verkko-oppiminen