TET-päivä henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmänä Palkeissa
Seppälä, Antti-Eemeli (2014)
Seppälä, Antti-Eemeli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten henkilöstöhallinto voisi vaikuttavammin jalkauttaa Palkeet TETin kaltaisia uusia henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmiä tuotantoon. Työllä haetaan ratkaisua kahteen tutkimusongelmaan: miksi Palkeet TET mahdollisuutta ei ole hyödynnetty vielä kovin paljoa sekä mitä täytyisi tehdä, jotta henkilöstöä saataisiin osallistumaan enemmän Palkeet TETiin. Palkeet TETissä henkilö voi mennä tutustumaan muun kuin oman prosessin työtehtävään ja työyhteisöön yhden päivän ajaksi
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään organisaation jäsenten suhtautumista muutokseen, organisaatiokulttuurin vaikutusta muutokseen, muutosvastarintaa ja viestinnän osuutta muutoksissa. Toisessa pääluvussa syvennytään osaamisen ja oppimisen käsitteisiin sekä henkilöstön kehittämiseen yleisesti. Viimeisessä pääluvussa tarkastellaan yleisesti henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmiä sekä tutustutaan tarkemmin kahteen osaamisen kehittämismenetelmään, työkiertoon ja mentorointiin.
Tutkimuksen toteutusvaiheessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake lähetettiin sellaisille henkilöille, jotka eivät vielä ole osallistuneet Palkeet TETiin. Lomakkeella oli kolme väittämäosiota, joiden avulla kartoitettiin mm. syitä siihen, miksi kyselyyn osallistuneet eivät ole osallistuneet TET-päivään. Kyselylomakkeessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka edustivat kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyssä oli yksi monivalintakysymys, kolme monivalintaväittämäosiota ja neljä avointa kysymystä. Yhteensä 152 henkilöä vastasi kyselyyn, vastausprosentin ollessa noin 22 %.
Kvantitatiivisia tutkimustuloksia esitellään työssä taulukoiden ja kuvioiden avulla. Kvalitatiiviset tutkimustulokset on kerrottu raportissa tekstinä. Kyselystä saatujen tulosten perusteella on tehty päätelmiä henkilöstön suhtautumisesta Palkeet TETiin ja lisäksi on tuotettu kehittämisehdotuksia Palkeet TET-päivään. Tutkimuksessa ilmenneitä pääongelmia olivat mm. Palkeet TET-päivän jäsentymättömyys ja töiden organisointiin liittyvät ongelmat TET-päivän ajaksi. Tutkimustulosten perusteella eniten kehitettävää Palkeet TETissä on osallistumisen helpottamisessa. Tutkimuksesta saatuja tuloksia tullaan todennäköisesti käyttämään Palkeet TET-päivän kehittämiseen sekä yleisesti apuna erilaisten henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään organisaation jäsenten suhtautumista muutokseen, organisaatiokulttuurin vaikutusta muutokseen, muutosvastarintaa ja viestinnän osuutta muutoksissa. Toisessa pääluvussa syvennytään osaamisen ja oppimisen käsitteisiin sekä henkilöstön kehittämiseen yleisesti. Viimeisessä pääluvussa tarkastellaan yleisesti henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmiä sekä tutustutaan tarkemmin kahteen osaamisen kehittämismenetelmään, työkiertoon ja mentorointiin.
Tutkimuksen toteutusvaiheessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake lähetettiin sellaisille henkilöille, jotka eivät vielä ole osallistuneet Palkeet TETiin. Lomakkeella oli kolme väittämäosiota, joiden avulla kartoitettiin mm. syitä siihen, miksi kyselyyn osallistuneet eivät ole osallistuneet TET-päivään. Kyselylomakkeessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka edustivat kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyssä oli yksi monivalintakysymys, kolme monivalintaväittämäosiota ja neljä avointa kysymystä. Yhteensä 152 henkilöä vastasi kyselyyn, vastausprosentin ollessa noin 22 %.
Kvantitatiivisia tutkimustuloksia esitellään työssä taulukoiden ja kuvioiden avulla. Kvalitatiiviset tutkimustulokset on kerrottu raportissa tekstinä. Kyselystä saatujen tulosten perusteella on tehty päätelmiä henkilöstön suhtautumisesta Palkeet TETiin ja lisäksi on tuotettu kehittämisehdotuksia Palkeet TET-päivään. Tutkimuksessa ilmenneitä pääongelmia olivat mm. Palkeet TET-päivän jäsentymättömyys ja töiden organisointiin liittyvät ongelmat TET-päivän ajaksi. Tutkimustulosten perusteella eniten kehitettävää Palkeet TETissä on osallistumisen helpottamisessa. Tutkimuksesta saatuja tuloksia tullaan todennäköisesti käyttämään Palkeet TET-päivän kehittämiseen sekä yleisesti apuna erilaisten henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.