Excel-laskuri tarjouslaskentaan ja hinnoitteluun
Paukkala, Markus (2014)
Paukkala, Markus
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076364
Tiivistelmä
Internetin yleistyminen on saanut ihmiset muuttamaan käyttäytymismallejaan, joka on viime vuosina hankaloittanut lehtitalojen tilannetta. Laskeneiden levikki- ja ilmoitustulojen takia yritykset ovat etsineet uusia liiketoimintamalleja, jonka mukana on tullut uusia tuotteita. Myös kustannuslaskenta ja hinnoittelu ovat nykyisessä verkottuneessa maailmassa aiempaa tärkeämpiä yrityksen kannattavuudelle.
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda toimeksiantajallani Etelä-Savon Viestintä Oy:n markkinointipalvelut-osastolle mahdollisimman laaja ja käyttökelpoinen Microsoft Excel-laskuri, jolla lasketaan tuotteille ja palveluille hintoja tarjousten tekemistä varten. Tutkimusongelmani on mitkä ovat tuotteiden hinnoittelu-perusteet eli mistä muuttuvista kustannuksista tuotteiden hinnat muodostuvat. Selvitän myös, minkälaista kustannus- ja kannattavuuslaskentaa yrityksessä on aiemmin tehty ja millä tavalla tuotteet on aiemmin hinnoiteltu.
Teoreettisen viitekehyksen aiheita ovat kustannus- ja kannattavuuslaskenta sekä hinnoittelu. Ensin kerron kustannuskäsitteistä ja kustannuslaskennan perusongelmasta jonka jälkeen käsittelen suoritekalkyyleja sekä kannattavuuslaskentaa. Hinnoittelun kohdalla kerron hinnoittelun tärkeydestä liiketoiminnalle, hinnoitteluprosessin vaiheista sekä eri hinnoittelumenetelmistä.
Tutkimusmenetelmäni oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsin pääosin haastattelemalla sekä tutustumalla yrityksen sisäisiin dokumentteihin kuten hinnastoihin ja valmiisiin tarjouspohjiin. Haastatteluja tein kolmelle henkilölle ja ne olivat hyvin vapaamuotoisia keskusteluja. Lisäksi hankin aineistoa havainnoimalla sekä hyödynsin minulla jo valmiiksi olevaa tietoa, jota olen saanut työskennellessäni yrityksessä.
Tutkimukseni perusteella tarjouslaskentalaskurille on yrityksessä tarve. Excel-tarjouslaskentalaskuri on hyvä apuväline tuotteiden hinnoitteluun. Laskuri luo mahdollisuuden hinnoitella tuotteet ja palvelut yhtenevällä kaavalla joka mahdollistaa kannattavuuden seurannan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda toimeksiantajallani Etelä-Savon Viestintä Oy:n markkinointipalvelut-osastolle mahdollisimman laaja ja käyttökelpoinen Microsoft Excel-laskuri, jolla lasketaan tuotteille ja palveluille hintoja tarjousten tekemistä varten. Tutkimusongelmani on mitkä ovat tuotteiden hinnoittelu-perusteet eli mistä muuttuvista kustannuksista tuotteiden hinnat muodostuvat. Selvitän myös, minkälaista kustannus- ja kannattavuuslaskentaa yrityksessä on aiemmin tehty ja millä tavalla tuotteet on aiemmin hinnoiteltu.
Teoreettisen viitekehyksen aiheita ovat kustannus- ja kannattavuuslaskenta sekä hinnoittelu. Ensin kerron kustannuskäsitteistä ja kustannuslaskennan perusongelmasta jonka jälkeen käsittelen suoritekalkyyleja sekä kannattavuuslaskentaa. Hinnoittelun kohdalla kerron hinnoittelun tärkeydestä liiketoiminnalle, hinnoitteluprosessin vaiheista sekä eri hinnoittelumenetelmistä.
Tutkimusmenetelmäni oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsin pääosin haastattelemalla sekä tutustumalla yrityksen sisäisiin dokumentteihin kuten hinnastoihin ja valmiisiin tarjouspohjiin. Haastatteluja tein kolmelle henkilölle ja ne olivat hyvin vapaamuotoisia keskusteluja. Lisäksi hankin aineistoa havainnoimalla sekä hyödynsin minulla jo valmiiksi olevaa tietoa, jota olen saanut työskennellessäni yrityksessä.
Tutkimukseni perusteella tarjouslaskentalaskurille on yrityksessä tarve. Excel-tarjouslaskentalaskuri on hyvä apuväline tuotteiden hinnoitteluun. Laskuri luo mahdollisuuden hinnoitella tuotteet ja palvelut yhtenevällä kaavalla joka mahdollistaa kannattavuuden seurannan.