Skapandet av en modern webbdesign
Lahtinen, Kenneth (2014)
Lataukset:
Lahtinen, Kenneth
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076361
Tiivistelmä
Verkkosivujen suunnittelulla oletetaan, että käyttäjä kokee tunnereaktion johonkin erityiseen suunnitteluelementtiin. On myös tärkeää, että suunnittelu kohtaa käyttäjän tarpeet ja herkkyyden. Verkkosivujen suunnittelun pohjaelementtejä ovat värit, kuvat, muodot ja muut merkit. Näillä elementeillä verkkosivun on tarkoitus antaa tunnepitoinen vaikutus, tai positiivinen seuraus verkkosivujen kokonaisvaltaisesta kuvasta. Tutkimukset ovat löytäneet neljä kategoriaa, jotka ovat tärkeitä kun käyttäjät arvioivat verkkosivuja: kauneus, typografia, yleiskatsaus ja rakenne. Käyttäjien tunteet nousevat, kun verkkosivu on kiehtova ja kun verkkosivun suunnittelu on visuaalisesti miellyttävä. Tämä antaa mahdollisuuden suunnittelijoille luoda verkkosivuja, jotka ovat visuaalisesti viehättäviä ja jotka kiehtovat käyttäjiä ja heidän tunteitaan välittömästi. Verkkosivu on tärkeä osa yritystä tai yksittäistä henkilöä, koska se toimii kuin portaali yrityksen ja käyttäjän välillä. Ensimmäinen askel uuden verkkosivun suunnittelussa on oppia tuntemaan nykyinen sivu. Autoliiton verkkosivulla on erittäin paljon tietoa, jonka takia rakenne, navigaatio ja käytettävyys täytyy olla hyvin muodostettu ja helposti käytettävissä. Uuden verkkosivun suunnittelu ja luominen voi alkaa tarkan tutkimuksen tunnepitoisen suunnittelun ja visuaalisen ulkomuodon tutkielman jälkeen. Uusi suunnitelma testataan ensivaikutelman ja käytettävyyden suhteen sivun suunnittelun valmistumisen jälkeen. Testin jälkeen tulokset analysoidaan, jotta nähdään onko uuden verkkosivun tavoitteisiin päästy.