Markkinointiviestintäsuunnitelma Vilkonharjun Sora Oy:lle
Huittinen, Salla (2014)
Huittinen, Salla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kuinka Vilkonharjun Sora Oy voisi markkinoida tehokkaammin tavoittaakseen kohderyhmänsä. Tavoitteen saavuttamiseksi tein yritykselle alustavan markkinointiviestintäsuunnitelman. Tutkimusongelmani oli kuinka saada Vilkonharjun Sora Oy:n markkinointiviestintää nykyaikaistettua niin, että se tavoittaa ja palvelee paremmin yrityksen nykyisiä ja uusia asiakkaita
Vilkonharjun Sora Oy toimii Hirvensalmella ja on perustettu 1993. Yritys on kotimainen mikroyritys joka myy soraa ja hiekkaa sekä tekee maanrakennustöitä. Markkinointiviestintäsuunnitelma auttaa yritystä kehittämään viestintäänsä ja lisäämään saatavuuttaan joka edes auttaa yrityksen liiketoiminnallista kasvua.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sen suunnittelusta. Markkinointiviestinnässä kerron pitkälti median muutoksesta ja verkkomarkkinoinnista sekä kuinka yrityskuva luo kehyksen markkinointiviestin-tään. Suunnitteluprosessin yhteydessä kerron myös pienyrittäjille tyypillisestä yrittäjämäisestä markkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena haastatellen asiakkaita puhelimitse strukturoidulla kyselylomak-keella. Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitä kautta asiakkaat etsivät tietoa ja minkälainen imago
yrityksellä on. Tutkimuksen pohjalta tein yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelman
Tutkimustuloksien perusteella yritys tavoittaisi paremmin asiakkaansa käyttämällä sekä mediamainontaa että lehtimainontaa. Tänä päivänä markkinointi on suunniteltua ja harkittua toimintaa jonka hyötyjä voidaan mitata. Yrityksen tulisi suunnitella markkinointiviestintäänsä ja asettaa sille jokin tavoite. Yrityksen tulisi myös päivittää ja täsmentää sekä yhtenäistää yrityskuvaansa niin että se huomattaisiin jotta yritys saavuttaisi ansaitsemansa paikkansa näkyvillä markkinoilla muiden kilpailijoiden joukossa.
Vilkonharjun Sora Oy toimii Hirvensalmella ja on perustettu 1993. Yritys on kotimainen mikroyritys joka myy soraa ja hiekkaa sekä tekee maanrakennustöitä. Markkinointiviestintäsuunnitelma auttaa yritystä kehittämään viestintäänsä ja lisäämään saatavuuttaan joka edes auttaa yrityksen liiketoiminnallista kasvua.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sen suunnittelusta. Markkinointiviestinnässä kerron pitkälti median muutoksesta ja verkkomarkkinoinnista sekä kuinka yrityskuva luo kehyksen markkinointiviestin-tään. Suunnitteluprosessin yhteydessä kerron myös pienyrittäjille tyypillisestä yrittäjämäisestä markkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena haastatellen asiakkaita puhelimitse strukturoidulla kyselylomak-keella. Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitä kautta asiakkaat etsivät tietoa ja minkälainen imago
yrityksellä on. Tutkimuksen pohjalta tein yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelman
Tutkimustuloksien perusteella yritys tavoittaisi paremmin asiakkaansa käyttämällä sekä mediamainontaa että lehtimainontaa. Tänä päivänä markkinointi on suunniteltua ja harkittua toimintaa jonka hyötyjä voidaan mitata. Yrityksen tulisi suunnitella markkinointiviestintäänsä ja asettaa sille jokin tavoite. Yrityksen tulisi myös päivittää ja täsmentää sekä yhtenäistää yrityskuvaansa niin että se huomattaisiin jotta yritys saavuttaisi ansaitsemansa paikkansa näkyvillä markkinoilla muiden kilpailijoiden joukossa.