Motivoiva palkitsemisen kokonaisuus : Yritys X
Penttilä, Nina (2014)
Penttilä, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076288
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisen palkitsemisen kokonaisuuden rakennusalalla toimivan Yritys X:n työntekijät kokevat motivoivaksi. Tarkoituksena ei ollut luoda palkitsemisjärjestelmää, vaan selvittää työntekijöiden näkökulmasta, miten heitä palkitaan tällä hetkellä, millaiseksi he kokevat nykyiset palkitsemiskeinot ja mitkä muut palkitsemiskeinot motivoisivat heitä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena strukturoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeessa kysyttiin, miten eri palkitsemiskeinot toteutuvat ja miten motivoivana erilaisia keinoja pidetään. Perusjoukkona olivat Yritys X:n 12 rakennusalan ammattilaista. Heistä 10 vastasi ja palautti lomakkeen.
Tutkimus osoitti, että aineellinen palkitseminen koettiin lähtökohtaisesti motivoivaksi, mutta sillä voisi myös tehostaa motivoimista entisestään. Erityisesti palkkaa pidettiin motivoivana, vaikka kaikki eivät tienneet, miten se määräytyy. Aineeton palkitseminen, kuten yrityksen toimintatavat, koettiin pääasiassa melko motivoivaksi. Erityisesti oikeudenmukaisuutta ja yrityksessä vallitsevia kehitysmahdollisuuksia pidettiin erittäin motivoivina tekijöinä. Kaikki työntekijät eivät tienneet kaikista yrityksen käytössä olevista palkitsemiskeinoista.
Monet yrityksen käytössä olevat palkitsemiskeinot koettiin motivoiviksi. Yrityksen palkitsemiskeinoista löytyi kuitenkin tärkeitä kehityskohteitakin, joilla voisi lisätä työntekijöiden työmotivaatiota. Esimerkiksi hyvinvointietuja, kuten hierontaetua, ei ollut tutkimuksen aikana yrityksen käytössä, mutta ne kuitenkin koettiin motivoivaksi keinoksi.
Myös käytäntöjen tuominen kaikkien työntekijöiden tietoisuuteen olisi erittäin tärkeää. Erityisesti aineellisella palkitsemisella olisi helppo palkita työntekijöitä yksilöidysti ja aineettomalla palkitsemisella kaikkia yhdenvertaisesti. Työntekijät eivät kokeneet erityisen motivoiviksi kaikkia sellaisia asioita, joilla voisi tehostaa yrityksen toimintaa. Esimerkiksi kehityskeskusteluissa yrityksen tietoon tulisi työntekijöiden toiveet urapolustaan, vaikka työntekijät itse eivät pidä tätä keinoa merkittävänä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena strukturoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeessa kysyttiin, miten eri palkitsemiskeinot toteutuvat ja miten motivoivana erilaisia keinoja pidetään. Perusjoukkona olivat Yritys X:n 12 rakennusalan ammattilaista. Heistä 10 vastasi ja palautti lomakkeen.
Tutkimus osoitti, että aineellinen palkitseminen koettiin lähtökohtaisesti motivoivaksi, mutta sillä voisi myös tehostaa motivoimista entisestään. Erityisesti palkkaa pidettiin motivoivana, vaikka kaikki eivät tienneet, miten se määräytyy. Aineeton palkitseminen, kuten yrityksen toimintatavat, koettiin pääasiassa melko motivoivaksi. Erityisesti oikeudenmukaisuutta ja yrityksessä vallitsevia kehitysmahdollisuuksia pidettiin erittäin motivoivina tekijöinä. Kaikki työntekijät eivät tienneet kaikista yrityksen käytössä olevista palkitsemiskeinoista.
Monet yrityksen käytössä olevat palkitsemiskeinot koettiin motivoiviksi. Yrityksen palkitsemiskeinoista löytyi kuitenkin tärkeitä kehityskohteitakin, joilla voisi lisätä työntekijöiden työmotivaatiota. Esimerkiksi hyvinvointietuja, kuten hierontaetua, ei ollut tutkimuksen aikana yrityksen käytössä, mutta ne kuitenkin koettiin motivoivaksi keinoksi.
Myös käytäntöjen tuominen kaikkien työntekijöiden tietoisuuteen olisi erittäin tärkeää. Erityisesti aineellisella palkitsemisella olisi helppo palkita työntekijöitä yksilöidysti ja aineettomalla palkitsemisella kaikkia yhdenvertaisesti. Työntekijät eivät kokeneet erityisen motivoiviksi kaikkia sellaisia asioita, joilla voisi tehostaa yrityksen toimintaa. Esimerkiksi kehityskeskusteluissa yrityksen tietoon tulisi työntekijöiden toiveet urapolustaan, vaikka työntekijät itse eivät pidä tätä keinoa merkittävänä.