Mobiilipankin käyttäjän profiili ja käyttöön kohdistuvat toiveet
Oksanen, Hannu (2014)
Oksanen, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076237
Tiivistelmä
Pankkipalvelut ovat kokeneet suuren muutoksen viime vuosina. Asiakkaiden päivittäisten raha-asioiden hoitaminen on siirtynyt osin mobiilipankkiin, älylaitteissa käytettävään versioon verkko-pankista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli saada tietoa mobiilipankin käyttäjän profiilista ja selvittää käyttöön liittyviä toiveita. Tavoitteena oli saada selville, ketkä mobiilipankkia käyttävät ja mitä käyt-tö pitää sisällään. Käyttäjien toiveiden keräämisen taustalla oli ajatus saada suuntaviivoja mobiili-pankin tulevalle kehittämiselle. Tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin mobiilipankkia käyttävät vastaajat. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka julkaistiin pankin internetsivuilla. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 478. Vastaajista mobiilipankin varsinaisia käyttäjiä oli 431.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muutamia selkeitä vastauksia tutkimusongelmaan. Vastaajien su-kupuolijakauma oli varsin miesvoittoinen, joten enemmistö käyttäjistä lienee miehiä. Vastausten perusteella mobiilipankkia käyttävät eniten nuoret aikuiset, jotka ovat myös pankin pääasiallisia asiakkaita. Vastausten perusteella mobiilipankin käyttö on pääasiassa pieniä ja nopeita tileihin liitty-viä siirtoja sekä tarkistuksia. Vastaajien toiveissa nousivat esille yhteydenpidon parantaminen pan-kin suuntaan mobiilipankkia hyödyntäen, mobiilipankin pitäminen selkeänä ja sen ominaisuuksien lisääminen.
Nämä kaikki ovat seikkoja, jotka tulee ottaa huomioon mobiilipankin kehittämistä suunniteltaessa. Käyttäjien mielipidettä mainontaan lienee syytä tutkia tarkemmin. Mahdollisuudesta parantaa ta-voitettavuutta mobiilipankin kautta, olisi myös hyödyllistä kerätä lisätietoa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli saada tietoa mobiilipankin käyttäjän profiilista ja selvittää käyttöön liittyviä toiveita. Tavoitteena oli saada selville, ketkä mobiilipankkia käyttävät ja mitä käyt-tö pitää sisällään. Käyttäjien toiveiden keräämisen taustalla oli ajatus saada suuntaviivoja mobiili-pankin tulevalle kehittämiselle. Tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin mobiilipankkia käyttävät vastaajat. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka julkaistiin pankin internetsivuilla. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 478. Vastaajista mobiilipankin varsinaisia käyttäjiä oli 431.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muutamia selkeitä vastauksia tutkimusongelmaan. Vastaajien su-kupuolijakauma oli varsin miesvoittoinen, joten enemmistö käyttäjistä lienee miehiä. Vastausten perusteella mobiilipankkia käyttävät eniten nuoret aikuiset, jotka ovat myös pankin pääasiallisia asiakkaita. Vastausten perusteella mobiilipankin käyttö on pääasiassa pieniä ja nopeita tileihin liitty-viä siirtoja sekä tarkistuksia. Vastaajien toiveissa nousivat esille yhteydenpidon parantaminen pan-kin suuntaan mobiilipankkia hyödyntäen, mobiilipankin pitäminen selkeänä ja sen ominaisuuksien lisääminen.
Nämä kaikki ovat seikkoja, jotka tulee ottaa huomioon mobiilipankin kehittämistä suunniteltaessa. Käyttäjien mielipidettä mainontaan lienee syytä tutkia tarkemmin. Mahdollisuudesta parantaa ta-voitettavuutta mobiilipankin kautta, olisi myös hyödyllistä kerätä lisätietoa.