Materiaalihankinnan kuljetusten kehittäminen
Puistovirta, Marko (2014)
Puistovirta, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066188
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty HKScan Finland Oy:lle, joka on yksi Suomen suurimmista liha-alan yrityksistä. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä saavutetaan materiaalihankinnan kuljetusten siirtämisellä HKScan Finlandin ohjaukseen. Esimerkkinä tutkittiin yhden tavarantoimittajan kuljetuksia ja päätettiin toimitusehdon muuttamisesta siten, että HKScan Finland järjestää jatkossa kuljetukset kyseiseltä toimittajalta vastaanottavalle tuotantolaitokselle. Case-tutkimus tehtiin yhteistyössä HKScan Finland Oy:n osto-organisaation kanssa.
Työn teoriaosuus käsittelee Suomen kuljetusmarkkinoita, kuljetusrahtien määräytymistä ja hankintatoimen kehittämistä. Lisäksi perehdytään hankintaneuvottelujen perusteisiin.
Työ aloitettiin vuoden 2013 keväällä tavarantoimittajien volyymien kartoituksella. Case-esimerkkinä toiminut toimittaja valittiin syksyllä 2013 ja toimittajan hankintasopimuksen toimitusehto muutettiin maaliskuun alussa 2014.
Case-esimerkkinä toimineen tavarantoimittajan kuljetusten siirtäminen HKScan Finlandin vastuulle todettiin kannattavaksi. Kuljetusten johtamiseksi ja ohjaamiseksi luotiin malli, jota voidaan soveltaa jatkossa myös muiden tavarantoimittajien kuljetusten ohjaamisessa.
Työn teoriaosuus käsittelee Suomen kuljetusmarkkinoita, kuljetusrahtien määräytymistä ja hankintatoimen kehittämistä. Lisäksi perehdytään hankintaneuvottelujen perusteisiin.
Työ aloitettiin vuoden 2013 keväällä tavarantoimittajien volyymien kartoituksella. Case-esimerkkinä toiminut toimittaja valittiin syksyllä 2013 ja toimittajan hankintasopimuksen toimitusehto muutettiin maaliskuun alussa 2014.
Case-esimerkkinä toimineen tavarantoimittajan kuljetusten siirtäminen HKScan Finlandin vastuulle todettiin kannattavaksi. Kuljetusten johtamiseksi ja ohjaamiseksi luotiin malli, jota voidaan soveltaa jatkossa myös muiden tavarantoimittajien kuljetusten ohjaamisessa.