Rautatiesillan siirtoon valmistautuminen
Haaramäki, Tero (2014)
Haaramäki, Tero
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda työkalu ratasillan siirtoon valmistautuville työnjohtajille. Työssä käydään läpi kaikki liikennekatkossa siirrettävän ratasillan siirtoa edeltävät työvaiheet. Työvaiheiden sisällöt käsitellään yksityiskohtaisesti ja käydään läpi niiden vaatimat laatuvaatimukset. Lisäksi työssä listataan rautatiellä työskentelemisen turvallisuusohjeita sekä vaadittavia pätevyyksiä rautatiealueella työskenneltäessä.
Rautatiesillan siirtoon valmistautuminen alkaa kuukausia ennen siirtoa. Ensimmäiset kalustovaraukset ja kaapeleiden mahdolliset jatkotyöt on tilattava kuusi kuukautta ennen liikennekatkoa. Liikennekatko on 8–30 tunnin työpäivä, jolloin on suoritettava ratapenkan purku, sillan siirto ja rautatien palauttaminen liikennöitäväksi. Kaikki työvaiheet tulee olla valmisteltuna ennen siirtoa, koska aikataulu on tiukka ja ylimääräistä aikaa ei ole. Tästä syystä valmistautumisen onnistuminen korostuu erityisen paljon. Hyvällä valmistautumisella minimoidaan ongelmien synty ja vähennetään niiden vaikutuksia liikennekatkon aikatauluun. Työssä on myös listattuna vaadittavat suunnitelmat laadun ja työturvallisuuden varmistamiseksi.
Työssä on käytetty paljon asiantuntija-apua, sillä kirjallista materiaalia liikennekatkoon valmistautumiseen on vähän saatavilla. Työvaiheiden sisältöjä ja laatuvaatimuksia on selvitetty Ratahallintokeskuksen ja Liikenneviraston ohjeista. Työvaiheet on koottu työhön siihen järjestykseen, missä ne tulee suorittaa työmaalla. Työjärjestystä voidaan kuitenkin joutua muuttamaan kohteesta riippuen. Tämän työn ohjeita noudattamalla sillan siirrosta tulee onnistunut ja valmisteluissa osataan huomioida kaikki asiat liikennekatkoa ajatellen.
Rautatiesillan siirtoon valmistautuminen alkaa kuukausia ennen siirtoa. Ensimmäiset kalustovaraukset ja kaapeleiden mahdolliset jatkotyöt on tilattava kuusi kuukautta ennen liikennekatkoa. Liikennekatko on 8–30 tunnin työpäivä, jolloin on suoritettava ratapenkan purku, sillan siirto ja rautatien palauttaminen liikennöitäväksi. Kaikki työvaiheet tulee olla valmisteltuna ennen siirtoa, koska aikataulu on tiukka ja ylimääräistä aikaa ei ole. Tästä syystä valmistautumisen onnistuminen korostuu erityisen paljon. Hyvällä valmistautumisella minimoidaan ongelmien synty ja vähennetään niiden vaikutuksia liikennekatkon aikatauluun. Työssä on myös listattuna vaadittavat suunnitelmat laadun ja työturvallisuuden varmistamiseksi.
Työssä on käytetty paljon asiantuntija-apua, sillä kirjallista materiaalia liikennekatkoon valmistautumiseen on vähän saatavilla. Työvaiheiden sisältöjä ja laatuvaatimuksia on selvitetty Ratahallintokeskuksen ja Liikenneviraston ohjeista. Työvaiheet on koottu työhön siihen järjestykseen, missä ne tulee suorittaa työmaalla. Työjärjestystä voidaan kuitenkin joutua muuttamaan kohteesta riippuen. Tämän työn ohjeita noudattamalla sillan siirrosta tulee onnistunut ja valmisteluissa osataan huomioida kaikki asiat liikennekatkoa ajatellen.