Liittorakenteisen autohallin kannen halkeilun estäminen
Sikanen, Ville (2014)
Sikanen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066166
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin NCC Rakennus Oy:n pääkaupunkiseudun asuntorakentamisen yksikölle. Tarkoituksena oli tutkia yrityksen vuonna 2013 rakentaman 2-kerroksisen autohallin kannen halkeamia, jotka olivat syntyneet toteutusvaiheessa. Syntyneet halkeamat olivat kohteen laajuuteen nähden mittavia ja niiden korjauskustannukset olivat huomattavan isot. Tavoitteena oli löytää toimenpiteitä, joilla välttää kohdatut ongelmat tulevissa kohteissa.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin pääasiassa alan kirjallisuutta, kuten Suomen Betoniyhdistyksen ja Betoni-lehden julkaisuja ja lehtiartikkeleita sekä elementtisuunnittelu.fi:n internetsivuja elementtirakenteista. Pyrkimyksenä oli myös haastatteluilla hyödyntää onnistuneesti toteutettujen projektien asiantuntemusta kyseisestä liittorakenteesta. Myös tekijän henkilökohtaista kokemusta kyseisen autohallin tekemisestä hyödynnettiin. Lähdetietoja vertailtiin kohteena olleeseen autohallin toteutukseen ja sitä kautta oli tarkoitus löytää mahdollisia parannuksia tai muutoksia tehtyihin toimenpiteisiin tulevia kohteita varten.
Työn aikana saatiin selvitettyä muutama hyvin todennäköinen ja monta mahdollista syytä halkeamien syntyyn. Osa syistä oli aika selkeitä työvirheitä ja osa taas kohteen rakenteellisesta haastavuudesta johtuvia, johon vaikuttivat isot epäsäännölliset valulohkot, haastava betonimassa ja raudoitus. Varsinaisesta suunnitteluvirheestä ei kuitenkaan voida puhua. Muutamaa puhelin- ja sähköpostikeskustelua lukuun ottamatta, haastatteluja vastaavien kohteiden toteutuksesta ei kiireellisestä aikataulusta johtuen onnistuttu hyödyntämään. Tämän työn tuloksista tuotettiin myös yrityksen työnjohtajien käyttöön tarkastuslista. Tarkastuslistan tarkoituksena oli tiivistää kaikki tämän työn oleellinen tieto sellaiseen muotoon, että tulokset olisivat mahdollisimman tehokkaassa käytössä yrityksessä ja vaativista betonitöistä kokemattomampikin työnjohtaja osaisi ottaa huomioon tärkeitä laadunvarmistustoimenpiteitä.
Työn tuloksia tullaan vielä hyödyntämään tämän työn päättymisen aikaan alkavan pysäköintitalon suunnittelun ohjauksessa. Jatkokehitystoimenpiteitä tämän työn aikana nousi myös esille. Muun muassa kuorilaattojen liukumaa, tukemattoman rakentamistavan ja kuitujen hyödyntäminen kannen betonoinnissa tulivat esille jatkotutkimusta vaativina.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin pääasiassa alan kirjallisuutta, kuten Suomen Betoniyhdistyksen ja Betoni-lehden julkaisuja ja lehtiartikkeleita sekä elementtisuunnittelu.fi:n internetsivuja elementtirakenteista. Pyrkimyksenä oli myös haastatteluilla hyödyntää onnistuneesti toteutettujen projektien asiantuntemusta kyseisestä liittorakenteesta. Myös tekijän henkilökohtaista kokemusta kyseisen autohallin tekemisestä hyödynnettiin. Lähdetietoja vertailtiin kohteena olleeseen autohallin toteutukseen ja sitä kautta oli tarkoitus löytää mahdollisia parannuksia tai muutoksia tehtyihin toimenpiteisiin tulevia kohteita varten.
Työn aikana saatiin selvitettyä muutama hyvin todennäköinen ja monta mahdollista syytä halkeamien syntyyn. Osa syistä oli aika selkeitä työvirheitä ja osa taas kohteen rakenteellisesta haastavuudesta johtuvia, johon vaikuttivat isot epäsäännölliset valulohkot, haastava betonimassa ja raudoitus. Varsinaisesta suunnitteluvirheestä ei kuitenkaan voida puhua. Muutamaa puhelin- ja sähköpostikeskustelua lukuun ottamatta, haastatteluja vastaavien kohteiden toteutuksesta ei kiireellisestä aikataulusta johtuen onnistuttu hyödyntämään. Tämän työn tuloksista tuotettiin myös yrityksen työnjohtajien käyttöön tarkastuslista. Tarkastuslistan tarkoituksena oli tiivistää kaikki tämän työn oleellinen tieto sellaiseen muotoon, että tulokset olisivat mahdollisimman tehokkaassa käytössä yrityksessä ja vaativista betonitöistä kokemattomampikin työnjohtaja osaisi ottaa huomioon tärkeitä laadunvarmistustoimenpiteitä.
Työn tuloksia tullaan vielä hyödyntämään tämän työn päättymisen aikaan alkavan pysäköintitalon suunnittelun ohjauksessa. Jatkokehitystoimenpiteitä tämän työn aikana nousi myös esille. Muun muassa kuorilaattojen liukumaa, tukemattoman rakentamistavan ja kuitujen hyödyntäminen kannen betonoinnissa tulivat esille jatkotutkimusta vaativina.