Johtaminen työntekijän osaamisen mahdollistajana
Rikala, Tiina (2014)
Rikala, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066154
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen laadullinen tutkimus osaamisen johtamisesta musiikkipainotteisessa päiväkodissa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kuvataan kehittämishanke johtamisen näkökulmasta ja toisessa osassa tutkitaan osaamisen johtamisen ilmenemistä työntekijän kokemana Riitta Viitalan (2006) osaamisen johtamisen pääelementtien mukaan.
Tutkimusaineistona on käytetty oppimispäiväkirjaa, palaverimuistioita, kehityskeskustelumuistioita sekä teemahaastattelua. Aineiston keruuta on ohjannut osaamisen johtamisen pääelementit ja aineisto on analysoitu teoriasidonnaisen sisällönanalyysin mukaisesti yhtenä aineistona.
Opinnäytetyö etenee taustan ja tarpeen kuvaamisesta kehittämistehtävän ja tutkimuskysymyksen avaamiseen. Teoreettisesta viitekehyksestä löytyvät tiedon käsite, oppimisnäkemyksiä painottuen tätä työtä ohjanneisiin humanistiseen ja sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen, yksilön, tiimin ja organisaation oppiminen sekä oppivan organisaation käsite. Johtaminen ja osaamisen johtaminen ovat opinnäytteen keskeisimmät teoreettiset viitekehykset.
Teoreettisen viitekehyksen jälkeen kuvataan kehittämishanke johtamisen näkökulmasta sekä tutkimushanke ja sen tulokset. Johtopäätöksissä arvioidaan osaamisen johtamisen onnistumista ja peilaan tuloksia osaamisen pääelementteihin. Pohdin oppivan organisaation periaatteiden mukaan päiväkotimme osaamisen kehittymistä ja sitä, miten osaamisen johtaminen onnistui strategialähtöisesti kehittämishankkeessamme.
Tutkimusaineistona on käytetty oppimispäiväkirjaa, palaverimuistioita, kehityskeskustelumuistioita sekä teemahaastattelua. Aineiston keruuta on ohjannut osaamisen johtamisen pääelementit ja aineisto on analysoitu teoriasidonnaisen sisällönanalyysin mukaisesti yhtenä aineistona.
Opinnäytetyö etenee taustan ja tarpeen kuvaamisesta kehittämistehtävän ja tutkimuskysymyksen avaamiseen. Teoreettisesta viitekehyksestä löytyvät tiedon käsite, oppimisnäkemyksiä painottuen tätä työtä ohjanneisiin humanistiseen ja sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen, yksilön, tiimin ja organisaation oppiminen sekä oppivan organisaation käsite. Johtaminen ja osaamisen johtaminen ovat opinnäytteen keskeisimmät teoreettiset viitekehykset.
Teoreettisen viitekehyksen jälkeen kuvataan kehittämishanke johtamisen näkökulmasta sekä tutkimushanke ja sen tulokset. Johtopäätöksissä arvioidaan osaamisen johtamisen onnistumista ja peilaan tuloksia osaamisen pääelementteihin. Pohdin oppivan organisaation periaatteiden mukaan päiväkotimme osaamisen kehittymistä ja sitä, miten osaamisen johtaminen onnistui strategialähtöisesti kehittämishankkeessamme.