Kokemuksia ja kehitysideoita HeiaHeian käytöstä osana työpaikkaliikuntaa
Roitto, Riikka (2014)
Roitto, Riikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka erään sosiaalisen liikuntaverkko-palvelun, HeiaHeian, käyttö on vaikuttanut työpaikkaliikuntaan. Tutkimuksen kohteena oli HeiaHeian yritysasiakkaan, Digia Oyj., suomalaiset työntekijät. Tutkimuksella selvi-tettiin HeiaHeian käyttäjien kokemuksia työpaikkaliikunnasta HeiaHeian käyttöönoton jälkeen sekä palvelun ominaisuuksia, jotka motivoivat liikkumaan. Lisäksi käyttäjiltä tiedusteltiin mielipiteitä verkkopalvelun ominaisuuksista sen kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkopalvelussa jaetun linkin sekä Digia Oyj:n työntekijöille lähetetyn sähköpostin avulla. Kysely toteu-tettiin syksyllä 2013 Webropol –ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 92 työntekijää.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että HeiaHeia on lisännyt työntekijöiden liikuntamääriä kaikissa eri liikuntataustaisten ryhmissä. HeiaHeian työpaikoille räätälöimät liikuntaoh-jelmat motivoivat työntekijöitä liikkumaan riippumatta työntekijöiden aikaisemmasta liikuntataustasta. Vastaajien mielestä verkkopalvelun käytettävyys oli heikkoa ja siihen esitettiin useita parannusehdotuksia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että HeiaHeian käyttö vaikuttaa ensisijaisesti käyttäjiensä fyysiseen hyvinvointiin sekä toissijaisesti psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvin-vointiin. Työpaikkaliikunnan järjestämiseksi verkkopalvelun käyttö on työnantajalle edullista ja verkkopalvelun avulla tavoitetaan myös liikkumattomia työntekijöitä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkopalvelussa jaetun linkin sekä Digia Oyj:n työntekijöille lähetetyn sähköpostin avulla. Kysely toteu-tettiin syksyllä 2013 Webropol –ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 92 työntekijää.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että HeiaHeia on lisännyt työntekijöiden liikuntamääriä kaikissa eri liikuntataustaisten ryhmissä. HeiaHeian työpaikoille räätälöimät liikuntaoh-jelmat motivoivat työntekijöitä liikkumaan riippumatta työntekijöiden aikaisemmasta liikuntataustasta. Vastaajien mielestä verkkopalvelun käytettävyys oli heikkoa ja siihen esitettiin useita parannusehdotuksia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että HeiaHeian käyttö vaikuttaa ensisijaisesti käyttäjiensä fyysiseen hyvinvointiin sekä toissijaisesti psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvin-vointiin. Työpaikkaliikunnan järjestämiseksi verkkopalvelun käyttö on työnantajalle edullista ja verkkopalvelun avulla tavoitetaan myös liikkumattomia työntekijöitä.