Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tilitoimistolle
Rosendahl, Julia (2014)
Rosendahl, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi keskikokoinen tilitoimisto, jonka toimipisteet ovat lähellä pääkaupunkiseutua. Tilitoimisto oli harkinnut sosiaaliseen mediaan siirtymistä, mutta se ei tarkalleen tiennyt, miten sitä voisi hyödyntää markkinoinnissa ja mitä siellä kannattaisi julkaista. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja selvittää, miten tilitoimisto lisää näkyvyyttään, kuinka tilitoimisto voisi erottua kilpailijoistaan ja hankkia uusia asiakkaita sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Työn teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat asiakaskohderyhmän tunnistaminen ja sosiaalisen median kanavat. Asiakaskohderyhmien tunnistaminen valittiin toiseksi teoria-aiheeksi ajatellen tavoitetta saada uusia asiakkaita. Sosiaalisen median kanavien esittely keskittyi kolmeen tilitoimistolle sopivimpaan kanavaan, mutta myös sosiaalisen median muut kanavatyypit esiteltiin.
Markkinointisuunnitelma koottiin toimitusjohtajan kyselyn, teoriaosuuden ja omien sosiaalisen median havaintojen pohjalta. Havaintoja tehtiin suomalaisista kilpailijoista ja ulkomaalaisista tilitoimistoista, joilla on toimivat sosiaalisen median sivut.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisessa mediassa ei pärjää suoralla markkinointiviestinnällä, vaan on käytävä dialogia asiakkaiden kanssa. Olemassa olevat asiakkaat ovat myös tärkeitä, koska heidän palautteensa leviää sosiaalisessa mediassa nopeammin ja suuremmalle yleisölle kuin perinteisissä medioissa tai kasvokkain. Suomessa tilitoimistojen sosiaalisen median sivut eivät ole menestyneet vielä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Työn teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat asiakaskohderyhmän tunnistaminen ja sosiaalisen median kanavat. Asiakaskohderyhmien tunnistaminen valittiin toiseksi teoria-aiheeksi ajatellen tavoitetta saada uusia asiakkaita. Sosiaalisen median kanavien esittely keskittyi kolmeen tilitoimistolle sopivimpaan kanavaan, mutta myös sosiaalisen median muut kanavatyypit esiteltiin.
Markkinointisuunnitelma koottiin toimitusjohtajan kyselyn, teoriaosuuden ja omien sosiaalisen median havaintojen pohjalta. Havaintoja tehtiin suomalaisista kilpailijoista ja ulkomaalaisista tilitoimistoista, joilla on toimivat sosiaalisen median sivut.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisessa mediassa ei pärjää suoralla markkinointiviestinnällä, vaan on käytävä dialogia asiakkaiden kanssa. Olemassa olevat asiakkaat ovat myös tärkeitä, koska heidän palautteensa leviää sosiaalisessa mediassa nopeammin ja suuremmalle yleisölle kuin perinteisissä medioissa tai kasvokkain. Suomessa tilitoimistojen sosiaalisen median sivut eivät ole menestyneet vielä.