"Tuottaja uskoo, kun muut epäröivät" : Kulttuurituottajan työ taiteen soveltavan käytön kentällä
Kauppinen, Miia (2014)
Kauppinen, Miia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066107
Tiivistelmä
Taiteen soveltava käyttö tarkoittaa taiteellista toimintaa, jonka päätarkoitus on varsinaisen taiteellisen lopputuloksen sijaan itse tekemisen prosessissa ja sen vaikutuksissa yksittäisiin osallistujiin ja kohderyhmään. Toiminnan tavoitteet määräytyvät aina osallistuvan kohderyhmän lähtökohdista käsin. Kohderyhmänä voi olla mikä tahansa erityisryhmä, esimerkiksi lapset, vanhukset, vammaiset tai työttömät, tai se voi koostua täysin sattumanvaraisesti valikoituneista henkilöistä. Taiteen soveltava käyttö on lisääntynyt viime vuosina Suomessa voimakkaasti erityisesti sosiaali- ja terveysalalla, mutta ongelmia sen yleistymisessä on edelleen havaittavissa.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, millainen on kulttuurituottajan rooli taiteen soveltavan käytön parissa. Tuottajan työnkuvaa kyseisellä kentällä ei ole aikaisemmin tutkittu. Työssä selvitin taiteen soveltavan käytön projekteja tehneiden taiteilijoiden ja niitä tilanneiden tahojen näkemystä siitä, millaista tarvetta kulttuurituottajille taiteen soveltavan käytön projekteissa on, millaisia ominaisuuksia soveltavan taiteen tuottajalta kaivataan ja mitä erityispiirteitä tuottajan työhön taiteen soveltavan käytön kentällä liittyy. Aiheen pohjustukseksi työssä käytiin läpi taiteen soveltavan käytön vaiheita, ongelmia ja merkityksiä Suomessa.
Työn tilaajana toimi kajaanilainen, vuonna 2006 perustettu Kulttuuriosuuskunta G-voima. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa tuottajan roolista taiteen soveltavan käytön kentällä, pohtia soveltavan taiteen projektin onnistumisen edellytyksiä sekä luoda konkreettisia toimintamalleja projektien toteuttamisen tueksi, jotta tuottajien olisi helpompi suuntautua työskentelemään kyseisellä toiminta-alueella.
Teoreettisena pohjana tutkimuksessa käytettiin erilaisia taiteen hyvinvointivaikutuksia ja soveltavan taiteen projekteja käsitteleviä artikkeleja, raportteja ja selvityksiä. Teoreettisen pohjan lisäksi työn aineisto kerättiin kahdella kyselytutkimuksella, joista toinen oli suunnattu soveltavan taiteen projekteja tehneille taiteilijoille, ja toinen projekteissa tilaajina toimineiden tahojen edustajille. Vastaajina oli 13 taiteilijaa ja 10 tilaajaa. Vastauksia analysoitiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti.
Aineiston perusteella voidaan päätellä, että soveltavan taiteen kentällä on tarvetta myös tuottajille. Tarve kuitenkin vaihtelee niin taiteilijan kuin tilaajan, sekä projektin koon mukaan. Tuottajan ominaisuuksissa korostuvat yhteistyötaidot, soveltavan taiteen menetelmien tuntemus, ymmärrys kohderyhmästä sekä kiinnostus taiteen sisältöjä kohtaan. Lisäksi tuottajan tulee tuntea erilaisia rahoituskanavia projektien rahoittamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, millainen on kulttuurituottajan rooli taiteen soveltavan käytön parissa. Tuottajan työnkuvaa kyseisellä kentällä ei ole aikaisemmin tutkittu. Työssä selvitin taiteen soveltavan käytön projekteja tehneiden taiteilijoiden ja niitä tilanneiden tahojen näkemystä siitä, millaista tarvetta kulttuurituottajille taiteen soveltavan käytön projekteissa on, millaisia ominaisuuksia soveltavan taiteen tuottajalta kaivataan ja mitä erityispiirteitä tuottajan työhön taiteen soveltavan käytön kentällä liittyy. Aiheen pohjustukseksi työssä käytiin läpi taiteen soveltavan käytön vaiheita, ongelmia ja merkityksiä Suomessa.
Työn tilaajana toimi kajaanilainen, vuonna 2006 perustettu Kulttuuriosuuskunta G-voima. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa tuottajan roolista taiteen soveltavan käytön kentällä, pohtia soveltavan taiteen projektin onnistumisen edellytyksiä sekä luoda konkreettisia toimintamalleja projektien toteuttamisen tueksi, jotta tuottajien olisi helpompi suuntautua työskentelemään kyseisellä toiminta-alueella.
Teoreettisena pohjana tutkimuksessa käytettiin erilaisia taiteen hyvinvointivaikutuksia ja soveltavan taiteen projekteja käsitteleviä artikkeleja, raportteja ja selvityksiä. Teoreettisen pohjan lisäksi työn aineisto kerättiin kahdella kyselytutkimuksella, joista toinen oli suunnattu soveltavan taiteen projekteja tehneille taiteilijoille, ja toinen projekteissa tilaajina toimineiden tahojen edustajille. Vastaajina oli 13 taiteilijaa ja 10 tilaajaa. Vastauksia analysoitiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti.
Aineiston perusteella voidaan päätellä, että soveltavan taiteen kentällä on tarvetta myös tuottajille. Tarve kuitenkin vaihtelee niin taiteilijan kuin tilaajan, sekä projektin koon mukaan. Tuottajan ominaisuuksissa korostuvat yhteistyötaidot, soveltavan taiteen menetelmien tuntemus, ymmärrys kohderyhmästä sekä kiinnostus taiteen sisältöjä kohtaan. Lisäksi tuottajan tulee tuntea erilaisia rahoituskanavia projektien rahoittamiseksi.