Varainhankintatuotteita hyväntekeväisyysjärjestölle
Syrjäkylä, Iida (2014)
Syrjäkylä, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066051
Tiivistelmä
Lemmikin asema perheessä ja yhteiskunnassa on muuttunut ja samalla niihin liittyvä kuluttaminen on kasvanut kovaa vauhtia. Eläinten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota yhä enemmän globaalilla tasolla. Asenne- ja lakimuutoksia ajavat eläinsuojelu- ja rescuejärjestöt. Eläimiin kohdistuva
hyväntekeväisyys on aiheena vanha, mutta muotoilijan näkökulmasta mielenkiintoinen tutkimuskohde.
Opinnäytetyön aiheena on varainhankintatuotteen suunnittelu hyväntekeväisyysjärjestölle. Tarkoituksena on suunnitella ja valmistaa varainhankintatuote Espanjan katukoirat ry:lle, jota myymällä yhdistys kerää varoja toimintaansa varten. Kohderyhmä on Espanjan katukoirat ry:n kannattajat sekä muut rescuetoiminnasta kiinnostuneet lemmikinomistajat. Kohderyhmän ikä- ja sukupuolijakaumaa, mieltymyksiä sekä lemmikkien asusteisiin liittyviä asenteita ja kulutustottumuksia tutkitaan kirjallisten lähteiden lisäksi haastatteluilla ja kyselytutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksena muodostuu näkemys lopullista asiakasryhmää kiinnostavasta tuotteesta. Tutkimuksen avulla suunnitelluista luonnoksista valitaan yksi malli, jonka pohjalta valmistetaan lopulliset tuotteet.
hyväntekeväisyys on aiheena vanha, mutta muotoilijan näkökulmasta mielenkiintoinen tutkimuskohde.
Opinnäytetyön aiheena on varainhankintatuotteen suunnittelu hyväntekeväisyysjärjestölle. Tarkoituksena on suunnitella ja valmistaa varainhankintatuote Espanjan katukoirat ry:lle, jota myymällä yhdistys kerää varoja toimintaansa varten. Kohderyhmä on Espanjan katukoirat ry:n kannattajat sekä muut rescuetoiminnasta kiinnostuneet lemmikinomistajat. Kohderyhmän ikä- ja sukupuolijakaumaa, mieltymyksiä sekä lemmikkien asusteisiin liittyviä asenteita ja kulutustottumuksia tutkitaan kirjallisten lähteiden lisäksi haastatteluilla ja kyselytutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksena muodostuu näkemys lopullista asiakasryhmää kiinnostavasta tuotteesta. Tutkimuksen avulla suunnitelluista luonnoksista valitaan yksi malli, jonka pohjalta valmistetaan lopulliset tuotteet.