Kangasalan kunnan raakamaakaupat 2004-2013
Anttila, Heli (2014)
Anttila, Heli
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066033
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia Kangasalan kunnan raakamaakauppoja viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Työn tilaaja on Kangasalan kunta, Paikkatieto ja mittaus -osasto. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa toteutuneista raakamaakaupoista, alueellisista yksikköhinnoista sekä raakamaakauppojen sijainnista. Työssä kartoitetaan myös viimeisen vuosikymmenen aikana haetut suunnittelutarveratkaisut sekä lievealueet, joihin suurin rakentamisen paine Kangasalla keskittyy.
Maanomistajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi virkamiehillä ja kunnan päättäjillä on tarpeen olla laajasti tietoa käytössään raakamaan yksikköhinnan paikalliseen määrittämiseen. Kangasalan kunnalla toteutuneista raakamaakaupoista on ollut käytettävissä hintatietoja, mutta sijainnin vaikutusta yksikköhintaan tai raakamaakauppoja kokonaisuudessaan ei ole aikaisemmin tutkittu. Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä on sopinut vuosittaisesta kaupunkiseudun kuntien raakamaakauppatietojen kokoamisesta. Seuranta-aika on alkuvaiheessa ja tulosten luotettavuus seudullisesti vielä hatara.
Tutkimusaineisto hankittiin Maanmittauslaitoksen kauppahintarekisteristä sekä kunnan omista aineistoista. Kaikista toteutuneista raakamaakaupoista yksikköhintoja ei maankäyttösopimuksen vuoksi ollut saatavilla. Eräissä kaupoissa mukana oli useampia tiloja tai palstoja, jolloin sijainnin vaikutus yksikköhintaan oli mahdoton erottaa. Opinnäytetyössä alueelliset yksikköhinnat ovat viitteellisiä, mutta suuntaa antavia. Tutkimus esittää raakamaan hankinnan vuosittaiset määrät, maanhankinnan tavoitteiden toteutumisen sekä kunnan poikkeavan runsaan määrän suunnittelutarveratkaisuja.
Kangasalan kunta voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia yhtenä työkaluna kunnan maanhankinnassa sekä tulevien raakamaakauppojen alueellisessa yksikköhinnoittelussa.
Maanomistajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi virkamiehillä ja kunnan päättäjillä on tarpeen olla laajasti tietoa käytössään raakamaan yksikköhinnan paikalliseen määrittämiseen. Kangasalan kunnalla toteutuneista raakamaakaupoista on ollut käytettävissä hintatietoja, mutta sijainnin vaikutusta yksikköhintaan tai raakamaakauppoja kokonaisuudessaan ei ole aikaisemmin tutkittu. Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä on sopinut vuosittaisesta kaupunkiseudun kuntien raakamaakauppatietojen kokoamisesta. Seuranta-aika on alkuvaiheessa ja tulosten luotettavuus seudullisesti vielä hatara.
Tutkimusaineisto hankittiin Maanmittauslaitoksen kauppahintarekisteristä sekä kunnan omista aineistoista. Kaikista toteutuneista raakamaakaupoista yksikköhintoja ei maankäyttösopimuksen vuoksi ollut saatavilla. Eräissä kaupoissa mukana oli useampia tiloja tai palstoja, jolloin sijainnin vaikutus yksikköhintaan oli mahdoton erottaa. Opinnäytetyössä alueelliset yksikköhinnat ovat viitteellisiä, mutta suuntaa antavia. Tutkimus esittää raakamaan hankinnan vuosittaiset määrät, maanhankinnan tavoitteiden toteutumisen sekä kunnan poikkeavan runsaan määrän suunnittelutarveratkaisuja.
Kangasalan kunta voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia yhtenä työkaluna kunnan maanhankinnassa sekä tulevien raakamaakauppojen alueellisessa yksikköhinnoittelussa.