Verkkosivuston hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median optimointi
Soikkeli, Stiina (2014)
Soikkeli, Stiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065951
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, millä hakukonemarkkinoinnin keinoilla sivuston hakukonenäkyvyyttä voidaan kasvattaa. Työn tarkoituksena oli rakentaa yritykselle uudet sivut, jotka sijoittuisivat hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman hyvin. Työssä keskityttiin erityisesti yrityksen sivuston hakukonenäkyvyyden lisäämiseen hakukoneoptimoinnin keinoin. Tämän lisäksi työssä tutkittiin, kuinka sosiaalinen media on muuttanut käyttäjien tiedonhakukeinoja ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää sivuston näkyvyyden lisäämisessä.
Työ aloitettiin kartoittamalla olemassa olevan sivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat ongelmakohdat, joiden perusteella uudistettavalle sivustolle laadittiin hakukoneoptimointistrategia. Sivustolle tehtävät hakukoneoptimoinnin toimenpiteet jaettiin kahteen eri osaan: sisällöllisiin ja teknisiin toimenpiteisiin, joiden lisäksi sivustolla otettiin huomioon myös sosiaalisen median optimoinnin vaatimat toimenpiteet. Tämän lisäksi perehdyttiin hakukoneoptimoinnin onnistumisen mittaamisessa käytettäviin työkaluihin.
Insinöörityössä havaittiin, että onnistunut hakukoneoptimointi vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Työssä keskityttiin sivuston kestävään hakukoneoptimointiin, jotta hakukoneiden mahdolliset algoritmipäivitykset eivät laske sivuton sijoitusta hakutuloksissa. Tästä huolimatta laadukkaan ja hakukoneystävällisen sivuston ylläpitäminen vaatii jatkuvaa sivuston kehitystä. Hakukoneoptimoinnista poiketen työssä huomattiin myös, kuinka sosiaalista mediaa hyödyntämällä sivuston näkyvyyttä käyttäjien keskuudessa voidaan kasvattaa jo ennen kuin sivusto näkyy kunnolla hakukoneissa. Sosiaalisen median myötä myös sivuston käyttäjäystävällisyys sekä sisällön laatu vaikuttavat yhä enemmän sivuston onnistuneeseen hakukoneoptimointiin.
Insinöörityöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa monissa muissa hakukoneoptimointia vaativissa projekteissa sekä rakennetun sivuston hakukoneoptimoinnin kehittämisessä. Tämän lisäksi työstä saadut tulokset osoittavat, että onnistunut sosiaalisen median optimointi tukee sivuston hakukonemarkkinointia.
Työ aloitettiin kartoittamalla olemassa olevan sivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat ongelmakohdat, joiden perusteella uudistettavalle sivustolle laadittiin hakukoneoptimointistrategia. Sivustolle tehtävät hakukoneoptimoinnin toimenpiteet jaettiin kahteen eri osaan: sisällöllisiin ja teknisiin toimenpiteisiin, joiden lisäksi sivustolla otettiin huomioon myös sosiaalisen median optimoinnin vaatimat toimenpiteet. Tämän lisäksi perehdyttiin hakukoneoptimoinnin onnistumisen mittaamisessa käytettäviin työkaluihin.
Insinöörityössä havaittiin, että onnistunut hakukoneoptimointi vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Työssä keskityttiin sivuston kestävään hakukoneoptimointiin, jotta hakukoneiden mahdolliset algoritmipäivitykset eivät laske sivuton sijoitusta hakutuloksissa. Tästä huolimatta laadukkaan ja hakukoneystävällisen sivuston ylläpitäminen vaatii jatkuvaa sivuston kehitystä. Hakukoneoptimoinnista poiketen työssä huomattiin myös, kuinka sosiaalista mediaa hyödyntämällä sivuston näkyvyyttä käyttäjien keskuudessa voidaan kasvattaa jo ennen kuin sivusto näkyy kunnolla hakukoneissa. Sosiaalisen median myötä myös sivuston käyttäjäystävällisyys sekä sisällön laatu vaikuttavat yhä enemmän sivuston onnistuneeseen hakukoneoptimointiin.
Insinöörityöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa monissa muissa hakukoneoptimointia vaativissa projekteissa sekä rakennetun sivuston hakukoneoptimoinnin kehittämisessä. Tämän lisäksi työstä saadut tulokset osoittavat, että onnistunut sosiaalisen median optimointi tukee sivuston hakukonemarkkinointia.