Aloittavan yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa : Case: Illegal Alien Studios
Kaipainen, Johanna (2014)
Kaipainen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointi sosiaalisessa mediassa pienyrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tehdään toimiva markkinointiympäristö toimeksiantavalle yritykselle. Toimeksiantaja yritys on Tamperelainen start-up -yritys Illegal Alien Studios. Yritys toimii pääsääntöisesti mobiilipeliyrityksenä, mutta tekee myös asiakaslähtöistä sovelluskehitystä. Yrityksessä työntekijöinä toimii neljä opiskelijaa, joilla on koulutuspohjaa niin ohjelmistotuotannon, käyttöliittymätutkimuksen, graafisen tuotannon sekä tietokantojen opeista.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada yritykselle näkyvyyttä sekä luoda yrityksen ympärille yhteisöllisyyttä sosiaalisen median kautta. Tavoitteena on myös kartoittaa sosiaalisen median mahdollisuuksia ja haasteita. Opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä parhaimmat yritykselle soveltuvat sosiaalisen median palvelut ja rakentaa näistä eheä kokonaisuus, jota yritys alkaa toiminnassaan käyttää. Tarkoituksena on myös antaa muille pienyritykselle tietoa sosiaalisen median palveluista ja mahdollisuuksista.
Sosiaalisen median palveluista hyödyllisimmiksi todettiin Facebook, Twitter ja WordPressin kautta toteutettu yritysblogi. Näiden palveluiden avulla yritys saa vahvan pohjan, josta ponnistaa mukaan sosiaaliseen mediaan. Muita sosiaalisen median palveluita ei oteta mukaan, sillä vasta aikaisemmin mainitut palvelut hallitessaan, yrityksen on huomattavasti helpompi laajentua myös muiden palveluiden käyttäjiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada yritykselle näkyvyyttä sekä luoda yrityksen ympärille yhteisöllisyyttä sosiaalisen median kautta. Tavoitteena on myös kartoittaa sosiaalisen median mahdollisuuksia ja haasteita. Opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä parhaimmat yritykselle soveltuvat sosiaalisen median palvelut ja rakentaa näistä eheä kokonaisuus, jota yritys alkaa toiminnassaan käyttää. Tarkoituksena on myös antaa muille pienyritykselle tietoa sosiaalisen median palveluista ja mahdollisuuksista.
Sosiaalisen median palveluista hyödyllisimmiksi todettiin Facebook, Twitter ja WordPressin kautta toteutettu yritysblogi. Näiden palveluiden avulla yritys saa vahvan pohjan, josta ponnistaa mukaan sosiaaliseen mediaan. Muita sosiaalisen median palveluita ei oteta mukaan, sillä vasta aikaisemmin mainitut palvelut hallitessaan, yrityksen on huomattavasti helpompi laajentua myös muiden palveluiden käyttäjiksi.