Psyykkinen valmennus tanssitunnilla
Ihaksi, Mia (2014)
Ihaksi, Mia
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055842
Tiivistelmä
Psyykkiseen valmennukseen kiinnitetään harvoin huomiota tanssitunnilla. Tästä syystä halusin tutkia, kuinka psyykkisen valmennuksen voisi tuoda osaksi tanssituntia. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutustun psyykkisen valmennuksen menetelmiin: Tavoitteiden asettamiseen, itseluottamuksen vahvistamiseen, mielikuvaharjoitteluun, keskittymiseen, hengitykseen ja rentoutumiseen sekä esiintymiseen valmistautumiseen. Työni avulla tutkin psyykkisen valmennuksen soveltuvuutta tanssitunnille. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, kuinka tanssitunneilla teetetyt psyykkisen valmennuksen menetelmiin pohjautuvat harjoitukset vaikuttavat oppilaisiin.
Suoritin opinnäytetyöni käytännön osuuden opettaen syyslukukauden 2013 ajan kolmea eri- ikäistä ja -tasoista ryhmää. Pyrkimykseni oli teettää oppilailleni psyykkisen valmennuksen harjoituksia jokaisella tanssitunnilla. Kolme tanssinopettajakollegaani kävi syyslukukauden aikana katsomassa tuntejani 2–3 kertaa. Syyslukukauden lopuksi oppilaani vastasivat tekemääni kyselylomakkeeseen.
Opinnäytetyöni on empiirinen tutkimus. Opinnäytetyön johtopäätökset perustuvat pääosin opettajakollegoideni ja oppilaideni kokemuksiin tanssituntien psyykkisestä valmennuksesta. Tulosten selvittämiseen käytin lisäksi henkilökohtaisia kokemuksiani tanssinopetuksesta.
Psyykkisen valmennuksen koettiin soveltuvan tanssitunnille saumattomasti. Oppilaisiin psyykkinen valmennus vaikutti tanssitunneilla positiivisesti tai ei ollenkaan. Psyykkisellä valmennuksella ei koettu olevan haittavaikutuksia.
Opinnäytetyöni on suunnattu avuksi tanssinopettajan työhön. Työni tavoite on esitellä psyykkisen valmennuksen menetelmiä tanssinopettajille, jotta tulevaisuudessa psyykkinen valmennus voisi olla pysyvä osa tanssituntia.
Suoritin opinnäytetyöni käytännön osuuden opettaen syyslukukauden 2013 ajan kolmea eri- ikäistä ja -tasoista ryhmää. Pyrkimykseni oli teettää oppilailleni psyykkisen valmennuksen harjoituksia jokaisella tanssitunnilla. Kolme tanssinopettajakollegaani kävi syyslukukauden aikana katsomassa tuntejani 2–3 kertaa. Syyslukukauden lopuksi oppilaani vastasivat tekemääni kyselylomakkeeseen.
Opinnäytetyöni on empiirinen tutkimus. Opinnäytetyön johtopäätökset perustuvat pääosin opettajakollegoideni ja oppilaideni kokemuksiin tanssituntien psyykkisestä valmennuksesta. Tulosten selvittämiseen käytin lisäksi henkilökohtaisia kokemuksiani tanssinopetuksesta.
Psyykkisen valmennuksen koettiin soveltuvan tanssitunnille saumattomasti. Oppilaisiin psyykkinen valmennus vaikutti tanssitunneilla positiivisesti tai ei ollenkaan. Psyykkisellä valmennuksella ei koettu olevan haittavaikutuksia.
Opinnäytetyöni on suunnattu avuksi tanssinopettajan työhön. Työni tavoite on esitellä psyykkisen valmennuksen menetelmiä tanssinopettajille, jotta tulevaisuudessa psyykkinen valmennus voisi olla pysyvä osa tanssituntia.