Kuntoutusosaaminen Positiassa : osaamiskartan kehittäminen
Liljegren, Mona (2014)
Liljegren, Mona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055765
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli rakentaa osaamiskartta kuntoutusosaamisen työvälineeksi opiskelijan ammatillisen kehittymisen tueksi. Täsmennetyt kehitystehtävät olivat:
1. Miten kirjallisuuden perusteella kuvattu kuntoutusosaaminen toteutuu Positiassa tällä hetkellä?
2. Miten kirjallisuuden perusteella kuvattu kuntoutusosaaminen suhteutuu harjoittelun opetussuunnitelmiin?
3. Mitä kuntoutusosaaminen tarkoittaa tulevaisuudessa Positiassa?
4. Osaamiskartan rakentaminen
Kehittämistyö noudatti toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyö toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun opetus-, tutkimus- ja palvelukeskus Positiassa ja kehittäjätyöryhmä koostui sekä opettajista että opiskelijoista. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin ja videoitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi osaamiskartta sekä Positian kuntoutusosaamisen kehys. Osaamiskartan keskeisiksi osa-alueiksi nousi asiakaslähtöinen toimintatapa, opettajien ja opiskelijoiden välinen yhteistyö, organisointi ja ennalta tehtävä työ, kaikille yhteiset käytännön asiat, toiminnan lähtökohta, palvelut ja konseptit mitä tarjotaan, aika sekä markkinointi ja mainostus. Kuntoutusosaamisen kehys koottiin osaamiskartan keskeisistä asioita ja se täydennettiin tulevaisuuden kuntoutusosaamisen tuloksilla sekä teoriatiedolla. Kehys vastaa kysymyksiin ”Mitä?” kuntoutusosaamiseen liittyvää toimintoa/tapaa halutaan vahvistaa ja ”Miten?” haluttuun toimintoon/tapaan päästään.
Tätä kehittämistyötä voidaan Positiassa jatkossa käyttää kuntoutusosaamisen kehittämiseen ja opiskelijoiden harjoittelujen arvioinnin sekä itsearvioinnin tukena. Lisäksi kehittämistyö soveltuu kuntoutusosaamisen opettamisen kehittämiseen.
1. Miten kirjallisuuden perusteella kuvattu kuntoutusosaaminen toteutuu Positiassa tällä hetkellä?
2. Miten kirjallisuuden perusteella kuvattu kuntoutusosaaminen suhteutuu harjoittelun opetussuunnitelmiin?
3. Mitä kuntoutusosaaminen tarkoittaa tulevaisuudessa Positiassa?
4. Osaamiskartan rakentaminen
Kehittämistyö noudatti toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyö toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun opetus-, tutkimus- ja palvelukeskus Positiassa ja kehittäjätyöryhmä koostui sekä opettajista että opiskelijoista. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin ja videoitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi osaamiskartta sekä Positian kuntoutusosaamisen kehys. Osaamiskartan keskeisiksi osa-alueiksi nousi asiakaslähtöinen toimintatapa, opettajien ja opiskelijoiden välinen yhteistyö, organisointi ja ennalta tehtävä työ, kaikille yhteiset käytännön asiat, toiminnan lähtökohta, palvelut ja konseptit mitä tarjotaan, aika sekä markkinointi ja mainostus. Kuntoutusosaamisen kehys koottiin osaamiskartan keskeisistä asioita ja se täydennettiin tulevaisuuden kuntoutusosaamisen tuloksilla sekä teoriatiedolla. Kehys vastaa kysymyksiin ”Mitä?” kuntoutusosaamiseen liittyvää toimintoa/tapaa halutaan vahvistaa ja ”Miten?” haluttuun toimintoon/tapaan päästään.
Tätä kehittämistyötä voidaan Positiassa jatkossa käyttää kuntoutusosaamisen kehittämiseen ja opiskelijoiden harjoittelujen arvioinnin sekä itsearvioinnin tukena. Lisäksi kehittämistyö soveltuu kuntoutusosaamisen opettamisen kehittämiseen.