Sähköisten markkinointiviestin lähetyspalvelu
Salonen, Niko (2014)
Salonen, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055763
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään sähköpostin automatisoitua lähetystä. Työssä tutkittiin CodeIgniter-nimistä PHP-pohjaista kehysohjelmistoa ja sen soveltuvuutta tehtävään sekä tutustuttiin myös MVC-mallin toimintaan esimerkkien avulla.
Vaikka sähköpostin kuvittelisi olevan yksinkertainen toteuttaa, on todellisuus kaukana siitä. Kun tarkoituksena on luoda visuaalisesti näyttävä viesti, joka näkyy oikein suosituimmilla sähköpostiohjelmistoilla, ongelmia alkaa esiintyä, sillä jokaisen ohjelmiston tuki HTML- ja CSS-tageille eroaa toisistaan, ja kehittäjän tulee olla tietoinen tästä.
Sähköpostiviestin luomiseen käytetään siis paljon aikaa. On tärkeää pystyä seurata, kuinka moni viestin vastaanottajista viestin on avannut, sillä muuten työpanos on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Viestien avausta voi seurata, mutta menetelmät eivät ole täydellisiä. On vastaanottajasta itsestään kiinni, näkyykö hän viestin avanneiden listalla.
Vastaanottajan sähköpostipalvelimen asetuksista riippuen viestit voidaan merkata roskapostiksi hyvinkin herkästi. Siksi on tärkeää, että viestit rakennetaan niin, etteivät vastaanottavat palvelimet pidä niitä roskapostina tai muuten hylkää viestiä.
Vaikka sähköpostin kuvittelisi olevan yksinkertainen toteuttaa, on todellisuus kaukana siitä. Kun tarkoituksena on luoda visuaalisesti näyttävä viesti, joka näkyy oikein suosituimmilla sähköpostiohjelmistoilla, ongelmia alkaa esiintyä, sillä jokaisen ohjelmiston tuki HTML- ja CSS-tageille eroaa toisistaan, ja kehittäjän tulee olla tietoinen tästä.
Sähköpostiviestin luomiseen käytetään siis paljon aikaa. On tärkeää pystyä seurata, kuinka moni viestin vastaanottajista viestin on avannut, sillä muuten työpanos on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Viestien avausta voi seurata, mutta menetelmät eivät ole täydellisiä. On vastaanottajasta itsestään kiinni, näkyykö hän viestin avanneiden listalla.
Vastaanottajan sähköpostipalvelimen asetuksista riippuen viestit voidaan merkata roskapostiksi hyvinkin herkästi. Siksi on tärkeää, että viestit rakennetaan niin, etteivät vastaanottavat palvelimet pidä niitä roskapostina tai muuten hylkää viestiä.